De nya LAS-reglerna ökar kompetensbristen

Vi ställs nu inför en verklighet där vi riskerar att förlora den spetskompetens som får branschen att snurra. I nuläget är it och tech större än traditionell basindustri, skriver Peter Hellgren och Anita Beslic, Consid.

Vi ställs nu inför en verklighet där vi riskerar att förlora den spetskompetens som får branschen att snurra. I nuläget är it och tech större än traditionell basindustri, skriver Peter Hellgren och Anita Beslic, Consid.

Foto: Åserud, Lise

Debatt2023-05-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra året trädde den mest omfattande arbetsrättsliga reformen på mycket länge i kraft. De nya Las-reglerna, som delvis bygger på ett EU-direktiv från 2008, innebär stora förändringar i arbetsrätten – men det är framför allt en förändring som kommer att få allvarliga konsekvenser för Sverige.

Enligt EU:s direktiv är kundföretag som hyrt in konsulter under en period av 24 månader under en treårsperiod skyldiga att erbjuda en anställning. När Consid nyligen arrangerade ett seminarium om Las-förändringen i riksdagen berättade parterna från LO och Almega, som var med och förhandlade fram lagen, att vi i Sverige luckrat upp skrivningarna något. Men trots det riskerar den nya lagen att skada branschen allvarligt. Som kundföretag erbjuds du i Sverige två valmöjligheter, antingen erbjuder du konsulten en anställning eller så betalar du motsvarande två månadslöner. Två alternativ som båda riskerar att skada den svenska konsultbranschen.

Enligt en rekryteringsenkät från Svenskt Näringsliv har sju av tio företag svårigheter att rekrytera personal – framför allt inom it. Vi som är i branschen vet att kompetenskrisen är reell. Vi kämpar dagligen med att hitta rätt kompetens till våra uppdrag. De nya reglerna kan förvärra bristen då det blir svårare för företag, myndigheter och kommuner att hyra in specialister. Som ett företag med många av Sveriges största företag samt flera myndigheter och kommuner som kunder ser vi stora risker i det nya systemet. Det kommer, hur man än vrider och vänder på det, medföra stora kostnader för alla parter. Speciellt för offentlig sektor där behovet av inhyrd personal för enskilda projekt är väldigt stort.

Ett av syftena med Las 2022 är att ge arbetstagare mer trygghet. Forumuleringen tyder på en av två saker: antingen saknar parterna förståelse för hur it-konsultbranschen fungerar ­– eller så har man helt bortsett från den i författandet av lagförslaget.

Vi ställs nu inför en verklighet där vi riskerar att förlora den spetskompetens som får branschen att snurra. I nuläget är it och tech större än traditionell basindustri, den har varit oerhört viktig för svensk ekonomisk utveckling sedan 90-talet och är den bransch politiker oftast pekar mot som ”de med lösningen”. Det är därför vitkigt att klargöra vilka som omfattas av lagen ­– och vad det exakt innebär så att branschen kan förstå konsekvenserna och anpassa sig därefter. Det är nämligen inte klart vilka som berörs och vad den exakt innebär. Vi tvingas vänta på det första rättsfallet, och det kan ta flera år.