Det är sommar ute och stora delar av samhället har stängt för semester. Folk är lediga med sina barn och njuter av sol och bad. Men våra förskolor och fritidshem här i Nyköpings region håller öppet i solsken och regn, året runt. Där arbetar våra vardagshjältar som finns där för dem som måste arbeta under barnens lov.
Ett välfärdssamhälle består av många olika delar. Av många olika människor som på olika sätt skapar förutsättningar för varandra. I Sverige har vi ett världsunikt system med barnomsorg i förskola och fritidshem. Ett system som många länder sneglar på med avund, ett system som är en bärande pusselbit som tillåter oss vuxna att bygga ett jämlikt samhälle, vara både arbetande och föräldrar samtidigt som barnen tar sina första steg på sin utbildningsresa.
Varje dag lägger engagerade lärare i fritidshem och förskola grunden i barnens livslånga lärande genom lek, undervisning och socialt samspel.
Trots detta uteblir viktiga satsningar på förskola och fritidshem från våra folkvalda politiker. Bristen på utbildad personal är stor. Många arbetar hårt, alltför hårt. De saknar legitimerade kollegor och har en så tuff arbetssituation att de väljer – eller tvingas på grund av sjukdom – att lämna yrket i förtid. Det är inte hållbart vare sig för de lärare som drabbas eller för Sveriges välfärd. Ambitionerna måste höjas.
Det räcker inte med en idé om vad yrket kan vara – rätt förutsättningar, lön, arbetsvillkor och satsningar måste till för att våra lärare i fritidshem och förskola också ska kunna utföra det viktiga arbete de vill och kan göra. Fler måste söka sig till dessa yrken och det finns ingen genväg för att få det att hända.
Att satsa på oss lärare är att satsa på framtiden. Det har vi sagt förut. Men det tål att sägas om och om igen. De insatser som görs under förskoleåren ger bäst avkastning av alla utbildningsinsatser. Det har Nobelpristagaren i ekonomi James Heckman bland annat konstaterat. OECD:s Pisa-studie visar dessutom att elever som gått i förskolan får högre kunskapsresultat än andra elever. I fritidshemmen rustas barnen med social förmåga, nyfikenhet, innovationskraft och kreativitet.
Så när ni politiker läser det här i skuggan på verandan, rikta en tanke till lärare på fritidshem och förskola som håller öppet och låt den tanken bli handling i höstens budgetförhandlingar.
Johanna Jaara Åstrand
ordförande för Lärarförbundet
Emilia Lönnqvist
ordförande för Lärarförbundet Nyköping
Britten Pettersson
ordförande för Lärarförbundet Trosa