Att handla dagligvaror digitalt i hemtjänsten. Det är bra att frågan diskuteras. Men för att vi ska landa rätt vore det bra att sortera ut innehållet lite.
Just nu handlar diskussionen om Elsas kostnad för smör och lök. Men den tjänst som det gäller är mycket bredare: Kostnaden att göra upp en handlingslista, lönekostnaden att resa till butiken och tillbaka, kostnaden för bil (drivmedel och slitage), liksom kostnaden att plocka maten och betala. Själva matkassen är bara en del.
Det behöver inte vara fel att kommunen med skattemedel subventionerar hela handlingsprocessen. Men detta är en kostnad som många nog inte tänker på. Någon måste pynta upp för själva handlingsprocessen representerar ett ekonomiskt värde: Jag byter min privata tid mot en betald insats. Vi kan illustrera det med kvittot här nere. För det här hushållet kostade plock och transport till ortens utlämningsställe 150 kr. Dyrt eller billigt? Det får var och en avgöra. Idag har kommunen stått för den här kostnaden genom sin servicepersonal. Brukaren betalar inte för denna service. Frågan som då uppstår är om kommunen ”har rätt” att utföra den här servicen på ett billigare sätt och hur det kan göras utan att det drabbar brukaren.
Kanske är det onödigt dyrt att utbildad hemtjänstpersonal ägnar sig åt att åka till butiken i stan, gå runt och plocka ner varor i en matkorg och stå i kö för att betala. Kanske samma personal istället ska sitta tillsammans med Elsa och handla med hjälp av en padda. De portaler som finns idag exponerar alla varor på samma sätt som i butiken. Skillnaden med att handla digitalt är att Elsa nu kan välja mellan alla sju smörsorter och ta det billigaste.
Det som den digitala handlingen erbjuder är möjligheten att handla smart. Varje vecka har specialerbjudanden. Jag kanske kan handla kaffe den här veckan i stället för nästa. Jag utnyttjar tiden och kunskapen för att få rabatter. Rabatten för en-persons-hushållet här nere var 221,49 kr.
Vad betyder detta? Jo först handlade det här hushållet till stormarknadens priser. För en nota på 800 kronor är detta kanske 100-150 kronor billigare (15-20 procent) än att handla i en mindre butik. Därefter erhöll kunden rabatter på 221 kronor. Kostnaden var 150 kronor i plock och transport till hemorten. Bilresan skulle förmodligen kosta flera hundra kronor.
Avtalet med en matkedja är viktigt och vi menar att det kan finnas ett ekonomiskt värde i att handla med en lokal aktör; såväl ur transportsynpunkt som att det bidrar det till ett levande lokalsamhälle. Men, låt oss föra diskussionen på ett plan där vi tar hänsyn till alla relevanta faktorer. Smart handling ska vara bra för kunden och den extra fördelen blir då att kommunens anställda kan göra det de är utbildade för.