Digitalisera äldreomsorgen med krav på kvalitet

Nyköpings kommuns nya riktlinjer inom äldreomsorgen missar bland annat den självupplevda ensamheten. Vi får aldrig tro eller hävda att digitalisering helt kan ersätta medmänsklig omtanke och omsorg, skriver Marita Göransson (KD) med flera.

Nyköpings kommuns nya riktlinjer inom äldreomsorgen missar bland annat den självupplevda ensamheten. Vi får aldrig tro eller hävda att digitalisering helt kan ersätta medmänsklig omtanke och omsorg, skriver Marita Göransson (KD) med flera.

Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT

Debatt2021-02-25 05:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På vård- och omsorgsnämndens sammanträde den 4/2 2021 fanns ett ärende som föreslog förändring av riktlinjer inom äldreomsorgen. Riktlinjerna beskriver den politiska ambition som det politiska styret (S, C, MP) har i Nyköpings kommun. Syftet med riktlinjerna är att vara ett stöd för biståndshandläggare i sin myndighetsutövning då äldre söker hemtjänstinsatser.

Förändringen gällde en insats inom hemtjänsten som kallas trygghetsskapande insats, tidigare kallad tillsyn. Man kan läsa att trygghetsskapande insatser kommer att utföras via telefon, kamera eller besök. Riktlinjen förtydligas med en ändring som vi Kristdemokrater anser sänker kvaliteten och som också innebär minskad valfrihet för den äldre. Det som föreslås är att det är telefon eller kamera som gäller om det inte finns tydliga skäl för besök i hemmet.

Kristdemokraterna anser att de tre alternativen ska vara lika möjliga att välja. Därför yrkade vi avslag på den nya riktlinjen. Vi har alltså en annan ambition och åsikt än det politiska styret. Vi tror att många äldre Nyköpingsbor anser att ett telefonsamtal är fullt tillräckligt, medan andra föredrar kameraövervakning, medan andra föredrar ett besök av personal.

Kristdemokraterna menar att den självupplevda ensamheten måste tas på största allvar som kan vara en av anledningarna till att önska ett besök av personal. Den nya riktlinjen kan även leda till en godtycklig bedömning som gör biståndshandläggarens arbete svårt.

Den grundläggande riktlinjen för all äldreomsorg är riktlinjen IBIC. Den principen har som grund att se till individens behov och inte verksamhetens förmåga.  Undertecknade hade en debattartikel i SN den 19/9 2020 där vi lyfte upp den riktlinjen. Vi skrev att individens behov måste styra omsorgens insatser.

Kristdemokraterna har beskrivit i sin budget hur digitaliseringen bör fungera. Vi menar att kraven på att vård och omsorg ska digitaliseras är oundvikligt. Det behövs omfattande och hållbara lösningar för att lyckas. Samtidigt måste digitaliseringen införas med stor respekt och med involvering av den äldre. Det är viktigt att den äldres eventuella ifrågasättande tas på största allvar och att digitaliseringen sker i samförstånd med vårdtagaren. Vi är alla olika. Det som för den ena upplevs som en god lösning, kan för en annan upplevas som negativ eller helt oacceptabel. Vi får aldrig tro eller hävda att digitalisering helt kan ersätta medmänsklig omtanke och omsorg. 

Kristdemokraterna anser också att digitalisering måste ha en win-win effekt. Med det menar vi att samtidigt som verksamheterna inom äldreomsorgen måste kostnadseffektiviseras måste vårdtagaren känna sig nöjd med kvaliteten. Vi Kristdemokrater anser att denna reviderade riktlinje minskar kvaliteten för de äldre.