Drinkbilden du delar på Tiktok påverkar någons tonåring

Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol, skriver Mojtaba Ghodsi, IQ.

Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol, skriver Mojtaba Ghodsi, IQ.

Foto: Martina Holmberg / TT

Debatt2024-11-21 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sociala mediers påverkan har diskuterats mycket, inte minst utifrån rekommendationer om skärmtid. Men det är inte bara tiden som spelar roll, utan även vad unga tar del av. Enligt Internetsstiftelsens ”Svenskarna och internet” använder i princip alla (97 procent) födda på 00-talet sociala medier dagligen. En ny studie från IQ visar att tre av fyra 15–30-åringar ser alkoholrelaterade innehåll i sina sociala kanaler varje vecka. Närmare två av tre unga tror dessutom att sociala medier påverkar hur ofta, och hur mycket, unga dricker.

Då dagens unga dricker allt mindre alkohol, skulle man kunna tro att det även skulle speglas i innehållet på sociala medier. Men tvärt om ser vi att det är långt mycket vanligare att unga har testat att blanda en drink de sett i sina flöden, eller att de har köpt en typ av alkohol de sett innehåll kring, än att de har testat på trender som ”Damp lifestyle” eller ”Dry January” som handlar om att dricka mindre alkohol, eller att ta en vit månad. 

 Vi ser även att det är de yngsta, 15–19-åringarna, som i större utsträckning än de äldre, ser trender som handlar om att dricka mer alkohol.

De med ett ekonomiskt intresse kommer alltid att vara närvarande på sociala medier. Där får vi bara hoppas att företagen tar sitt ansvar och följer lagen och branschens överenskommelser. Det som kan vara svårare att styra över är det som användarna själva skapar och sprider. Unga inspireras av sina kompisar, men inte sällan inspireras de av äldre förebilder. Ofta är det vuxna i de ungas närhet som delar med sig av alkoholromantiska inlägg. Det kan vara influencers som postar inlägg med ett vinglas i handen, men det kan även handla om äldre syskon som kanske oskyldigt delar med sig av sin utekväll på krogen. 

Om unga ständigt matas med alkoholpositivt innehåll finns risken att de inspireras till att dricka alkohol och att de får en felaktig bild av hur närvarande alkohol faktiskt är bland unga. 

 Vi vill därför rikta följande tre uppmaningar kring sociala medier:   

 Tänk på vad du delar. Det du gör påverkar andra, så reflektera över vad du själv delar.

  • Rensa eller pausa. Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer eller pausa dem och se hur det känns. Behåll de som ger dig inspiration och energi. 
  • Flödet visar inte sanningen. Kom ihåg att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta som lyxiga stunder.

Tillsammans kan vi skapa en smartare alkoholkultur på sociala medier.