Elnätet ska vara till för kunderna

Till skillnad från elpriser, där vi som kunder kan välja en annan leverantör eller påverka kostnaden genom att sänka elanvändningen, finns det ingen möjlighet att påverka elnätsavgifterna, skriver Björn Lundborg, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord.

Till skillnad från elpriser, där vi som kunder kan välja en annan leverantör eller påverka kostnaden genom att sänka elanvändningen, finns det ingen möjlighet att påverka elnätsavgifterna, skriver Björn Lundborg, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord.

Foto: Martina Holmberg / TT

Debatt2023-06-07 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den nya statistiken från Nils Holgersson-gruppen (som består av Fastighetsägarna och fem andra organisationer på bostadsmarknaden) visar att det är stor skillnad mellan olika kommuner och stor skillnad mellan hur de olika stora privata aktörerna agerat. E.ON har kraftigt höjt sina priser, som runt om i landet visar på nivåer mellan 19–23 procent. Exempelvis Ellevio har enbart gjort mindre justeringar medan Vattenfalls priser har över lag sänkts.

För Södermanlands län är högst i Katrineholm (3 526 kr/lägenhet, år) och lägst i Oxelösund (2 335 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 51 procent högre i Katrineholm jämfört med Oxelösund. Katrineholm höjdes också mer än riket. För Strängnäs höjdes elnätskostnaden med 15 procent till 2023, (det är högre än snittet i riket 9,5 procent).

I Flen, Gnesta, Nyköping, Trosa och Vingåker har elnätspriserna inte ändrats till 2023. Eskilstuna, som just nu ligger under medel i riket, har faktiskt höjt sina elnätspriser på markanta 54 procent under de senaste 5 åren. Medel för hela Sverige uppgår till 3 459 kr/lägenhet, år. 

Kraftiga höjningar av elnätsavgifter är mycket oroande. För till skillnad från elpriser, där vi som kunder kan välja en annan leverantör eller påverka kostnaden genom att sänka elanvändningen, finns det ingen möjlighet att påverka elnätsavgifterna. Där är vi hänvisade till att acceptera det pris som elnätsägaren sätter. Relation mellan kunder och nätföretag är allt annat än jämbördigt. Elnätsavgifterna ska vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande.

Elnätet ska vara till för kunderna, inte tvärtom. Nätregleringens främsta syfte skall vara att tillförsäkra kunder en stabil överföring av el till så låga kostnader som möjligt. Elnätskunderna har länge efterlyst ett starkare kundperspektiv i elnätsregleringen. Under många år har det varit tydligt att regelverket brustit i kundperspektiv och att elnätsbolagen kunnat ta ut övervinster utan motsvarande krav på kapacitetsutbyggnad. Elnätsföretagen ska självfallet få full kostnadstäckning för sina investeringar. 

En reglering med ett starkt kundperspektiv helt avgörande för att skydda kunder mot kraftigt stigande elnätsavgifter och från stora skillnader mellan kommunerna och mellan bolag. Gapet har ökat markant de senaste fem åren. Energimarknadsinspektionen har en viktig uppgift att skydda kundernas intressen. 

Fotnot: I undersökningen har den årliga elnätsavgiften, enligt de priser som gällde den 1 januari 2023, beräknats för typhuset i Nils Holgerssonrapporten med 15 lägenheter. Varje lägenhet har ett 16A säkringsabonnemang och en årlig elförbrukning på 2 300 kWh. Huset har ett gemensamt fastighetsabonnemang på 35A och 15 000 kWh/år. Läs hela rapporten på nilsholgersson.nu.