En satsning på vägarna är viktig för Sörmland

Att väg- och järnvägsnätet tillåtits förfalla i den utsträckning som skett i Sverige är inte värdigt ett välfärdsland och ett underbetyg åt regeringar av skiftande politisk färg, skriver Tina Thorsell och Anders Josephsson, Transportföretagen.

Att väg- och järnvägsnätet tillåtits förfalla i den utsträckning som skett i Sverige är inte värdigt ett välfärdsland och ett underbetyg åt regeringar av skiftande politisk färg, skriver Tina Thorsell och Anders Josephsson, Transportföretagen.

Foto: Magnus Andersson/TT

Debatt2024-09-14 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringens besked om en kraftig satsning på underhåll och byggande av nya vägar, är oerhört efterlängtat. Att närmare var tredje av Sörmlands statliga vägar kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd, visar hur akut behovet är av politiska prioriteringar av vägunderhållet. 

Det finns totalt närmare 100 000 kilometer statlig väg i Sverige. Kvaliteten är dock alldeles för låg på allt för många av dessa. Åtta av tio persontransporter sker på vägarna, men det har politiken historiskt sett bortsett ifrån. När det snålats in på vägunderhåll har Sverige byggt på sig en stor underhållsskuld. Vägar som förfaller medför en försämrad levnadsstandard, inte minst utanför våra storstäder. I värsta fall har det lett till direkt trafikfara.
Transportföretagens analys visar att 30 procent av de statliga vägarna i Södermanlands län kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt tillstånd. Det motsvarar 718 kilometer. 

Vi har skrikit oss hesa om behovet av ökade medel till vägunderhållet. Vår årliga analys som följer utvecklingen av det statliga vägnätet visar att det krävs 2,4 miljarder kronor extra varje år för att stoppa fortsatt förfall av vägnätet. När regeringen nyligen gav besked om en rejäl satsning på Sveriges infrastruktur, blev vi därför mycket lättade. Men vill vi inte bara stoppa fortsatt förfall utan även göra vägarna bättre krävs det alltså mer än 2,4 miljarder kronor extra om året.

Att regeringen, utöver att höja ekonomiska ramen till infrastruktur med 21 procent, dessutom väljer att satsa 15 miljarder kronor extra de kommande tre åren på underhåll av vägar och järnvägar, är välkommet. Att väg- och järnvägsnätet tillåtits förfalla i den utsträckning som skett i Sverige är inte värdigt ett välfärdsland och ett underbetyg åt regeringar av skiftande politisk färg. Transportföretagen kommer fortsätta att ligga på för att se en långsiktig och finansierad underhållsplan för att återta hela det eftersatta underhållet på både väg och järnväg.

Det är alltså en mycket efterlängtad och viktig satsning som görs på Sveriges blodomlopp, vägnätet. Inte minst blir det viktigt för alla som färdas på Sörmlands vägar. Nu är det viktigt att satsningarna blir långsiktiga, för att på sikt låta Sveriges vägnät gå från eftersatt till toppklass.