Riksdagen beslutade den 25 februari att införa ett nytt hyresrabattstöd för företagare för första kvartalet 2021. Att stötta företag som går på knäna under pandemin, övervägande butiker inom sällanköpsvaruhandeln och hotell- och restaurangnäringen, är förstås mycket angeläget men hyresrabattstödet är ett misslyckande innan det ens börjat gälla.
Upplägget är nämligen alldeles tokigt. Liksom det tillfälliga hyresrabattstödet andra kvartalet 2020 läggs ansvaret på fastighetsägaren att avgöra huruvida en lokalhyresgäst är berättigad till statligt stöd eller inte. Samtidigt ska fastighetsägaren stå för halva rabatten och därefter retroaktivt ansöka om stödet, vilket även innebär en inte obetydlig administration.
Fastighetsföretagen har under pandemin stöttat sina lokalhyresgäster på olika sätt genom att till exempel ge anstånd med hyresinbetalning, gå över till månadsinbetalning istället för kvartalsinbetalning samt ge hyresrabatter. Inom ramen för hyresstödet 2020 gav fastighetsföretagen 1,7 miljarder kronor i rabatter. Ingen annan bransch har ålagts och tagit ett motsvarande ansvar.
Det tillfälliga hyresstödet 2020 fick emellertid kritik från både fastighetsägare och hyresgäster. De mest uppenbara bristerna var att fastighetsägare förväntades agera myndighet och själva finansiera det statliga stödet i samma omfattning som staten, att stödet skapade orimliga förväntningar hos hyresgästerna om att alla företag skulle få hyresrabattstöd samt att utformningen av stödet skapade onödig konflikt och administration för fastighetsägare och lokalhyresgäster.
Nådde stödet fram till dem som behövde det allra bäst? Var det rättssäkert?
Med de frågorna löst hängande över oss har riksdagen nu beslutat om ett nytt hyresrabattstöd med i stort sett samma upplägg. Stödet ska godkännas av EU-kommissionen innan en förordning utarbetas, vilken väntas vara på plats i mitten av mars. Att staten inför ett stöd för första kvartalet 2021 som inte kommer vara på plats förrän tidigast mitten av mars väcker även det frågor, då majoriteten av lokalhyresgästerna redan betalat hyran för första kvartalet.
Som branschorganisation kan vi inte acceptera en ordning som innebär att staten pressar oss som bransch att fungera som både myndighet och finansiär av ett statligt stöd. Det måste vara statens uppgift att avgöra vilka företag som ska erhålla statligt stöd, inte fastighetsägares eller andra aktörers.
De tre miljarder kronor som regeringen nu avsätter till hyresstödet under första kvartalet 2021 skulle göra avsevärt större nytta som direktstöd till krisande företag.