Trots samhällsutmaningar och orosmoln ser jag som regionchef för Ung Företagsamhet Södermanland väldigt ljust på framtiden. Varje vecka möter jag och mina kollegor elever som identifierar och löser problem. Det är kraften och engagemanget hos regionens barn och unga som kommer att göra den stora skillnaden för Södermanlands framtid.
Sedan år 1988 har vi inom Ung Företagsamhet Södermanland sett till alla ungas unika potential och etablerat en trygg plattform där unga får gå från idé till handling i skolan. Vi har bidragit till den innovationskraft och tillväxt som finns i regionen.
Vi står redo att göra ännu mer.
Genom oss får unga träna entreprenöriella förmågor som samarbete, problemlösning och kreativitet. Samtidigt stärker eleverna sitt självförtroende och sin finansiella kunskap. Som organisation skapar vi en naturlig brygga mellan skola och lokalsamhälle samt en värdefull mötesplats mellan unga och vuxna inom det lokala näringslivet och andra organisationer eller myndigheter. Ett viktigt bidrag, då larmrapporter från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor visar att 140 000 unga i åldrarna 16-29 år varken studerar eller arbetar, att ungas valdeltagande minskar och att en stor andel, cirka 50 procent, varken tror att de behövs eller känner sig delaktiga i samhället. Utanförskap innebär både ett stort personligt lidande och stora samhällskostnader, konstaterar myndigheten.
Ny forskning visar att UF-företagande skapar en mer jämlik spelplan, sett till socioekonomiska skillnader i skolan och mellan könen inom entreprenörskap och företagande. UF-företagande har en specifik positiv inverkan på elever som kommer från icke-akademiska hem och elever med lågt självförtroende när det gäller akademiska prestationer.
Forskning visar också att de som drivit UF-företag i framtiden:
• oftare får jobb
• har färre arbetslöshetsdagar
• och oftare startar eget företag, som dessutom anställer fler
Problemet? Alla får inte samma möjlighet. Närmare 60 procent av alla gymnasieelever som nu till hösten startar sitt sista läsår kommer inte få chansen att driva UF-företag. För att ge alla unga samma förutsättningar behövs flera åtgärder. Såväl regeringen som Skolverket, kommuner och många fler kan bidra genom att:
• Lyfta fram entreprenörskap på grundskolan, framför allt i ämnena samhällskunskap och teknik, så att eleverna får träna sina entreprenöriella förmågor tidigt
• Entreprenörskap som ämne blir obligatoriskt på alla gymnasieprogram och ger meritpoäng
• Regelverket för UF-företagare förenklas
• Fortsatta ekonomiska investeringar i vår verksamhet. Som ideell, politiskt obunden, utbildningsorganisation stöds vi idag av både offentliga medel och det privata näringslivet
Ett samhälle där alla unga får utveckla sin företagsamhet skulle frigöra en stor outnyttjad potential. Vi ser att unga i dag hellre tar saken i egna händer än att vänta på reformer – en kraft och ett engagemang som vi måste ta vara på, både för individen och för lokalsamhällets skull.