Gnestapendeln har hamnat i strykklass - säg ifrån

Fler turer på Gnestapendeln är ett mycket modest krav, skriver Föreningen Gnestapendeln.

Fler turer på Gnestapendeln är ett mycket modest krav, skriver Föreningen Gnestapendeln.

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2023-09-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Föreningen Gnestapendeln anordnar en demonstration. 

Varför ska vi demonstrera? Vårt pendeltåg, Gnestapendeln, linje 48, har inte fungerat sedan länge på ett rimligt och robust vis. Upphandlad trafik av Region Stockholm från MTR har medfört inställda tåg, neddragen trafik i normaltidtabell och resenärer som missat att komma i tid till jobbet och ta sig hem i rimlig tid, skolungdomars lektionstider missas, hämtning på dagis, även fritidsresor på helgerna. Vardagslivet slås sönder. 

Medborgarna har i stor utsträckning tvingats ta bilen i stället för det miljövänliga pendeltåget. Det vill säga de som har bil, vilket är långt ifrån alla. Vår linje 48 har hamnat i strykklass och drabbats av fler indragningar än övriga linjer och resenärernas behov av fungerande trafik har nonchalerats av ansvariga politiker i Trafiknämnden. Detta är helt oacceptabelt! Hur anordnar vi detta? Vi samlas på Strömmentorget i Gnesta den 16/9 för att visa vårt missnöje, men också ge konstruktiva förslag framåt. 

Föreningen Gnestapendeln arrangerar denna demonstration med stöd av hela Gnesta -Mölnbo: Resenärerna, medborgarna och det lokala näringslivet. Förutom föreningens ordförande är lokala politiker inbjudna att tala. Det blir svängig musik och fika som företagarna bjuder på. Vi i södra länsdelen Stockholm och nordöstra Sörmland måste ha en bra pendel veckans alla dagar. 

Vi ska också ha en trevlig stund tillsammans och se detta civilsamhällesinitiativ som något vi kan utveckla. 

Föreningen Gnestapendeln firar i år 10-årsjubileum. 2013/2014 räddade föreningen med flera Gnestapendeln från nedläggning. Trafikverkets röda penna eliminerades efter att ett stort möte hållits på Elektron med bland andra dåvarande infrastrukturministern. Vår ordförande Diana Ekström framhåller att det bästa vore om vår förening inte behövdes, men tyvärr – eller möjligen dessbättre, så behövs vi som en kraft från civilsamhällets sida. 

Fler turer på Gnestapendeln är ett mycket modest krav och vi alla kämpar tillsammans för att förverkliga det. När MTR inte levererar enligt upphandling/ avtal, vad gör då Trafiknämnden i region Stockholm? Jo, man drar ned på prestationskraven till cirka 80 procent och befriar MTR från böterna som skulle ha betalats. Detta sker alltså på bekostnad av skattebetalarna och demokratin svajar. Det är våra skattepengar som singlar iväg till Hongkong där MTR har sin bas. 

Hur länge ska detta få pågå?