Pandemin har förändrat mångas boendepreferenser. Barnfamiljers utflyttning från storstäderna har tagit fart när fler omprövat sin vardag. Men även unga vill i allt högre utsträckning bo närmare naturen. När Byggföretagen lät Novus undersöka 20-27-åringars boendepreferenser svarade 47 procent att man värderar närheten till natur i samband med valet av bostad. Det är en ökning med åtta procentenheter sedan pandemin startade.
Längtan ut från storstäderna slår också igenom i Byggföretagens konjunkturprognos. I Sörmland förväntas bygginvesteringarna i bostäder öka med 23 procent under perioden 2020-2022 – från 6,9 miljarder kronor per år till 8,5 miljarder. Många vill alltså bygga och bo i länet. Och viljan att komma närmare vatten, skog och mark skapar stora möjligheter till ökad skattekraft för kommuner som kan tillgodose behovet. Samtidigt ser vi att tillväxten framförallt kommer att ske i Eskilstuna och Nyköping, medan övriga kommuner har det tuffare.
När Sveriges kommuner och regioner, SKR, häromåret genomförde en enkätstudie menade 9 av 10 kommuner att en för snäv tolkning av strandskyddet försvårar byggande. Strandskydd gäller t ex ofta mellan 100 och 300 meter från stranden – trots att Naturvårdsverket och Boverket konstaterat att de viktigaste biologiska värdena i normalfallet finns inom 30 meter från strandlinjen. Exploatering i strandnära lägen i relativt glest befolkade kommuner borde vara självklart. Men dagens restriktiva hållning från länsstyrelsen gör att strandskyddsreglerna är desamma på Sörmlands landsbygd som i redan hårdexploaterade Stockholms skärgård.
Tyvärr vågade strandskyddsutredningen inte ge kommunerna förtroendet att göra kloka avvägningar mellan olika intressen. Istället föreslås vissa justeringar av nuvarande regler. Byggföretagen instämmer i att det generella strandskyddet vid mycket små sjöar och vattendrag tas bort - även om det endast kommer att ge marginell effekt på byggandet. Men utredningen föreslår också saker som kommer att försvåra byggande. Länsstyrelserna ges t ex möjligheter att återinföra strandskydd.
Byggföretagen vill öka kommunernas möjligheter att bebygga områden som saknar betydelse för strandskyddets syften och som är väl lämpade för nyproduktion av bostäder. I väntan på en riktig översyn av strandskyddet skulle mycket lösas med att ett nytt särskilt skäl läggs till i miljöbalkens 7 kap. 18 § med lydelsen ”området behöver tas i anspråk för tätortsutveckling som stöds av kommunens planering enligt plan- och bygglagen.”
Lagstiftningen måste hjälpa kommunerna att riva tillväxthinder. Sverige har 42 000 mil stränder längst kust och sjöar. Men trots den enorma potentialen för ett hållbart byggande har vi i dag ett strandskydd som försvårar utveckling. Så kan vi inte ha det om hela Sörmland ska kunna dra nytta av ett flexiblare arbetsliv efter pandemin.