Kommunen sparar på elevers kunskaper

Nu skär Nyköpings kommun ner skolbudgeten med tiotals miljoner kronor. Lärarna riskerar att få betala med sin hälsa och eleverna med sina resultat, skriver  styrelsen för Lärarförbundet Nyköping.

Nu skär Nyköpings kommun ner skolbudgeten med tiotals miljoner kronor. Lärarna riskerar att få betala med sin hälsa och eleverna med sina resultat, skriver styrelsen för Lärarförbundet Nyköping.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2021-03-20 05:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ofta hör vi politiska argument om hur viktig skolan är. Nu skär Nyköpings kommun ner skolbudgeten med tiotals miljoner kronor. Lärarna riskerar att få betala med sin hälsa och eleverna med sina resultat.

Lärarförbundet ser hur resurser inte räcker till de krav som ställs, trots att politiker talar om satsning på skolan. Skollagen skriver “En skola för alla”, vilket betyder att skolan ska ge en utbildning anpassad efter individuella förutsättningar, det vill säga att alla ges rätten att klara sin skolgång.

Skolor i Nyköping måste nu minska antalet tjänster, många med ansvar att hjälpa enskilda elever med behov av stöd. Dessa elever ska i stället inkluderas i ordinarie undervisning, vilket innebär större klasser med stor risk för minskad måluppfyllelse för alla elever, samt ökad arbetsbelastning för lärare med fler sjukskrivna. Detta sparande ger en utveckling oförenlig med skollag samt gällande kollektivavtal.

Arbetsgivarnas vision är effektivisering och flexibilitet, och respekten för de ekonomiska ramarna hålls som särskilt viktiga. Men det är orimligt i en likvärdig skola att en elevs framtid ska bero på var hen bor och på kommunens skatteunderlag.

Det är allvar nu! Efter senaste årens nedskärningar och coronapandemin, är lärarna och skolledarna frustrerade och slutkörda. Vi har tagit ett enormt ansvar, stått upp för barn och elever och fortsätter att göra det. Nu är det dags för kommunerna att ta sitt ansvar – därför kräver Lärarförbundet ett agerande från kommuner och ett avtal med SKR som på riktigt ger lärare och skolledare rätt förutsättningar.

Vi vill få med kommunerna på skarpa åtaganden som förbättrar situationen över hela Sverige. Balansen mellan uppdrag och förutsättningar har högsta prioritet. Arbetsmiljö, tid för planering och uppföljning samt möjlighet till utveckling måste säkras på varje arbetsplats.

Ett partsavtal kan inte lösa underfinansieringen av svensk skola på längre sikt. Nu krävs ett avtal som en gång för alla kommer till rätta med lärares och skolledares arbetssituation.

Sverige behöver fler som vill, kan och får utvecklas som lärare. Lärare och skolledare med rätt förutsättningar är garanten för en bättre skola. SKR måste börja se höjda lärarlöner och hållbar arbetsmiljö som en investering. Det är hög tid för SKR att tillsammans med oss ta ett kraftfullt nationellt grepp för mer attraktiva villkor för läraryrket.