Priserna för drivmedel befinner sig på fortsatt vansinniga nivåer. Med toppnoteringar för literpriset på diesel på närmare 30 kronor, och bensin på en bit över 20, är det inte konstigt att ursinnet tilltar bland många svenskar. Lägg därtill de höga elpriserna så blir det uppenbart att vi befinner oss i en direkt ohållbar situation där såväl företag som privatpersoner drabbas.
I tidningar och i sociala medier sprids skräckexempel där människor överväger att säga upp sig från jobbet för att det inte går ihop att bilpendla, att åkeriföretag varnar för konkursvåg och att jordbrukare tvingas nödslakta boskap för att verksamheten inte längre går ihop. I ett sådant här läge är det viktigt att komma ihåg att Sverige inte hade behövt se ut så här.
Dagens situation är en konsekvens av politiskt fattade beslut. Den ideologiskt motiverade nedläggningen av vår välfungerande kärnkraft och de uteblivna investeringarna i elnätet har föranlett de höga elpriserna, samtidigt som skatter och stigande reduktionsplikt har lett till dagens drivmedelspriser. Det är alltså inte tal om några ”Putinpriser”, utan det är huvudsakligen svenska politiker som ska beskyllas. I båda fallen finns dessutom en bred politisk skuld, även om den sittande regeringen har flest huvudlösa beslut att stå till svars för.
Synen på kärnkraft som någonting i grunden ont och utdaterat förfäktades i energiöverenskommelsen av samtliga partier, exklusive Sverigedemokraterna. Avseende den för konsumenten oerhört kostsamma reduktionsplikten röstade samtliga partier - förutom Sverigedemokraterna - för. Det som övriga inte såg komma såg vi. Och nu har vi, återigen, fått rätt.
Att peka finger löser dock inga problem, varför vi nu även agerar politiskt. Den 15 mars presenterade vi vår omfattande satsning för sänkta drivmedelspriser. Förslagen resulterar tillsammans i att dieselpriset sänks med 10 kronor och bensinpriset med 6,50 kronor. Vilket får jämföras med regeringens förslag om sänkning av skatten för diesel och bensin med ynka 1,30 kronor.
En annan stor skillnad är att en majoritet av våra förslag, till skillnad från regeringens, är permanenta. Genom en permanent sänkning av bränsleskatten och en kraftigt sänkt reduktionsplikt stärker vi svensk konkurrenskraft och förutsättningarna att leva och verka även utanför Sveriges storstäder.