Låga bränslepriser är här för att stanna

Reduktionsplikten kommer inte att räknas upp som den gjordes under Socialdemokraternas tid vid makten utan ligga kvar på denna nivå mandatperioden ut, skriver Martin Kinnunen (SD) med flera.

Reduktionsplikten kommer inte att räknas upp som den gjordes under Socialdemokraternas tid vid makten utan ligga kvar på denna nivå mandatperioden ut, skriver Martin Kinnunen (SD) med flera.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2024-09-06 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

År 2021 kunde vi läsa rubriker som ”Därför är svensk diesel dyrast i EU – trots ’låg skatt’” i svensk media. Efter två år av Sverigedemokraterna i förarsätet ser vi i stället rubriker som ”Billigast i Västeuropa att tanka i Sverige”. Vårt mål kvarstår: svenskarna ska ha råd att tanka bilen och leva sina liv utan att vara rädda för en orättvis klimatpolitik. Tidöavtalets skrivningar om att klimatpolitiken ska vara folkligt förankrad, rättvis och skapa tolerans i samhället är grundläggande för den omläggning av klimatpolitiken som nu pågår.
 

I slutet av Socialdemokraternas styre var Sveriges skatt på bensin bland de högsta i EU och en höjning av reduktionsplikten upp till 66% var på väg att genomföras. Det kan konstateras att den socialdemokratiska regeringen misslyckades med att balansera klimatpolitik med hushållens ekonomi och lantbrukets konkurrenskraft.
 

Vi står nu inför en verklighet med skärpt och ofta direkt orättvis EU-lagstiftning, men till skillnad från Socialdemokraterna står vi Sverigedemokrater fast vid våra löften. Därför har vi tillsammans med regeringen hittat en väg att möta EU:s krav.
När reduktionsplikten nu sätts till 10 procent för bensin och diesel sker det i form av en ny reduktionsplikt med förändrat regelverk. Reduktionsplikten kommer inte att räknas upp som den gjordes under Socialdemokraternas tid vid makten utan ligga kvar på denna nivå mandatperioden ut. Drivmedelsförsäljarna kommer att få inkludera försäljning av ladd-el i reduktionsplikten, vilket gör att inblandningsnivån av flytande drivmedel kommer att bli något lägre än vad den hade blivit i den gamla lagstiftningen. Den justerade reduktionsplikten som skapar goda förutsättningar att uppnå EU:s klimatlagstiftning kommer tack vare skattesänkningar inte orsaka någon generell prisökning vid pump. 
 

Tillsammans med regeringen har vi redan sänkt skatten på bensin och diesel med 12 miljarder kronor sedan regeringsskiftet. Nu lägger vi dieselskatten på EU:s lägst tillåtna nivå och sänker bensinskatten vilket kommer att ge ett pristryck nedåt med 75 öre redan vid årsskiftet. Överenskommelsen innebär även att de automatiska uppräkningarna av drivmedelsskatten avskaffas för 2025 och 2026.
Vi har valt att möta EU:s krav med en lösning som skyddar hushållen samtidigt som den stärker vårt arbete för att nå EU:s klimatmål. Sverigedemokraterna håller kursen mot ett starkare Sverige – både för din plånbok och för vår framtid.