Med autismvänliga skolor kan fler elever nå målen

Om skolans huvudmän, oftast kommunen, investerar i den fysiska miljön förbättras chanserna i skolan för elever med kognitiva svårigheter, skriver Ulla Adolfsson och Agneta Söder, Autism- och Aspergerförbundet.

Om skolans huvudmän, oftast kommunen, investerar i den fysiska miljön förbättras chanserna i skolan för elever med kognitiva svårigheter, skriver Ulla Adolfsson och Agneta Söder, Autism- och Aspergerförbundet.

Foto: Stian Lysberg Solum

Debatt2020-09-16 05:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolstarten väcker känslor hos oss alla. För elever med autism är det ofta förenat med oro. I dag upplevs skoldagen som utmattande för många av dem. Att dagens skolmiljö missgynnar elever med autism bekräftas av Autism- och Aspergerförbundets färska skolenkät. Varannan, 47 procent, anger där att deras barn behöver anpassningar i den fysiska miljön. Bristerna får påtagligt negativa konsekvenser.

 

Skolfrånvaron är tyvärr fortsatt hög för elever med autism och många riskerar att fastna i arbetslöshet och psykisk ohälsa. Inte sällan leder situationen till stora påfrestningar för familjen, med sjukskrivningar och försämrad hälsa som följd. Nationalekonom Ingvar Nilsson har räknat ut att ett år av hög skolfrånvaro, och det utanförskap som det leder till, kostar samhället en halv miljon kronor per elev.

I dag når knappt två av fem elever med autism, 37 procent, målen i svenska, engelska och matematik. Det innebär att över 60 procent riskerar att inte kunna fullfölja sin skolgång. Detta resultat är ett fundamentalt misslyckande för samhället. Men det behöver inte vara så. Om skolans huvudmän, oftast kommunen, investerar i den fysiska miljön förbättras chanserna i skolan för elever med kognitiva svårigheter.

 

Använd principen om universell utformning som vägledning vid ny- och ombyggnation av skolor. Det är en grundläggande princip i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det handlar om att redan från början skapa lösningar som fungerar för så många som möjligt. Det minskar även behovet av särlösningar, vilka kan vara både ineffektiva och kostsamma. 

Några exempel som främjar en bättre skolmiljö för elever med autism:
- Avskalade miljöer för att minska mängden sinnesintryck.
- Skapa ytor som minskar antalet sociala kontakter. 
- Skapa utrymmen för återhämtning.
- Ljudisolera och skapa en god akustisk miljö.
- Involvera eleverna, de är själva experter på vad de behöver.

 

Fram till år 2026 ska cirka 1 500 förskolor och skolor byggas i landet. Vi uppmanar Sörmlands kommunpolitiker att göra universell utformning till ett krav vid ny- och ombyggnation av skolor. Det är en förutsättning för att fler elever med autism ska nå skolans mål och är bra för alla elever och vuxna i skolan.