Miljarder för att bo – inget för att bygga

Samtidigt som nyproduktionen av bostäder dyker finns en brist på 750 000 bostäder varav akut 50 000 på landsbygden, skriver Peter Eklund med flera.

Samtidigt som nyproduktionen av bostäder dyker finns en brist på 750 000 bostäder varav akut 50 000 på landsbygden, skriver Peter Eklund med flera.

Foto: Fredrik Sandberg/ TT

Debatt2024-03-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För 2023 medgav regeringen ränteavdrag på 31 miljarder kronor för dem som äger en bostad och möjliga rotavdrag på 14 miljarder kronor, totalt 45 miljarder. För 2024 beräknas detta öka till 63 miljarder. 80 procent av dessa subventioner går till storstadsområdena. För varje procentenhet som räntorna stiger ökar subventionerna med 12 miljarder. Även rotavdragen ökar när taket höjs till 75 000 kronor. Dessa miljarder kommer inte att leda till ökat bostadsbyggande. 

Samtidigt som nyproduktionen av bostäder dyker finns en brist på 750 000 bostäder varav akut 50 000 på landsbygden! 

Regeringens svar var att avskaffa det blygsamma investeringsstöd på 3 miljarder kronor som funnits för byggande av hyreslägenheter och som resulterat i tiotusentals bostäder runt om i landet där äldre har kunnat lämna sina hus vilket var bra då man förvärvsarbetade men nu känns som en belastning. När det saknas mindre lägenheter att flytta till skapas en inlåsning. Äldre bor kvar, billiga hus kommer inte ut på marknaden och barnfamiljen kan inte inleda sin bostadskarriär. Finansieringen, inte administrativa hinder, är idag det största hindret för byggande av bostäder. 

Regeringen hävdar att stödet haft liten effekt, att bostäderna skulle ha byggts ändå och att stödet hamnat i bostadsutvecklarnas fickor. Detta är inte sant! Investeringsstödet har krävt en begränsad hyresnivå, bunden i 15 år. Ökar bostadsytan trappas stödet ner. Kalkylen kräver en lägre byggkostnad. Hyreslägenheter som vi byggt med investeringsstöd, redovisar en produktionskostnad 25–30 procent under jämförbara projekt. Detta får naturligtvis genomslag på hyresnivån. Det var i länen Sörmland, Kalmar och Kronobergs län som stödet har använts mest, inte i storstadslänen

 

undefined
I dag subventioneras de som redan äger en bostad, skriver debattörerna.

Med enkla medel och till begränsade kostnader skulle balansen återställas. Det är hög tid att:

  • Åter se bostaden i brukstermer
  • Minska räntesubventionerna med 5 procent (när det blir bättre konjunkturer, förslagsvis 2026) och sätta ett räntestödstak på 150 000 kronor (vilket motsvarar stödet till ett småhus belånat till 6 miljoner kronor).
  • Återföra friställda medel till ett nytt statligt investeringsstöd med lika villkor i hela landet, förstärkt med ett landsbygdslån enligt Utredningen SOU 2022:14 ”Sänk tröskeln för en ny bostad”.
  • Ändra kreditgarantierna till att omfatta de faktiska produktionskostnaderna i stället för det teoretiska marknadsvärdet.


Målet är att äldre ska kunna möta framtida krämpor i en modern bostad, hemtjänstens personal få bättre arbetsmiljö och nästa generation, barnfamiljen, ska kunna starta en villakarriär innan barnen är vuxna. Kunskapen finns. Det är bara en fråga om attityd. För i dag subventioneras de som redan äger en bostad.