Minskad segregation – vår tids viktigaste skolfråga

Nyköpings cirka 6 500 grundskoleelever är alla värda att få tillgång till hela skolutbudet och ges en rimlig chans att få dela klassrum med kamrater som speglar det verkliga samhället, skriver Anders Eriksson (C).

Nyköpings cirka 6 500 grundskoleelever är alla värda att få tillgång till hela skolutbudet och ges en rimlig chans att få dela klassrum med kamrater som speglar det verkliga samhället, skriver Anders Eriksson (C).

Foto: Sandra Nordin

Debatt2021-05-26 05:18
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns stöd i forskning, att det stärker studiemotivationen och förbättrar studieresultaten för elever när vi lyckas skapa en elevsammansättning i klassrum och skolor som liknar det svenska samhället i övrigt. Vi kommer att fortsätta arbeta med att utveckla hela skolverksamheten i den riktningen i Nyköping. Hur då?

I det korta perspektivet, handlar det om att elever och deras vårdnadshavare känner trygghet i att alla Nyköpings grundskolor är riktigt bra skolor, värda att väljas eller bli placerad på. När de väljer att bygga sina prioriteringar på vilken pedagogik som passar eleven bäst, vilka lokaler/utemiljöer som erbjuder rätt upplevelse mellan lektionspassen, eller på vilken skola favoritläraren jobbar som kan innebära bra studieresultat – då kan elevsammansättningen bli mer utvecklande. 

Vi behöver komma bort från att gillandet av en viss skola enbart bygger på vilka elever som finns där, eller inte.

Politikens insatser för minskad skolsegregation pågår, men behöver ytterligare tid och åtgärder för att nå målet. Det handlar om att använda möjligheten att placera nya skolhus, med en tydlig tanke på var de mest främjar en inspirerande elevsammansättning. Det finns en "relativ närhetsprincip" som garanterar att det finns plats för eleven i en skola med rimlig närhet till hemmet. Alltså bör placeringen av nya skolhus ta hänsyn till hur Nyköpings olika bostadsområden ser ut, såklart i kombination med var flest platser behövs. Även befintliga skolors möjligheter till ökad mångfald ska tas tillvara.

Den sista och viktiga förändringen som kan främja målsättningen med mångfald i klassrummen är att alla grundskolor i Nyköping erbjuder sina platser till alla elever som ska börja i F-klass, åk 4 eller åk 7, vid ett och samma söktillfälle. När valperioden för önskad skola öppnar, ska platser finnas tillgängliga på alla skolor. Detta är i nuläget inte sant, men vi arbetar hårt för att det ska bli så. 

Nyköpings cirka 6 500 grundskoleelever är alla värda att få tillgång till hela skolutbudet och ges en rimlig chans att få dela klassrum med kamrater som speglar det verkliga samhället – kamrater med varierande ordförråd, förmåga, bakgrund och studiemotivation. Olika och varierande, är viktiga förutsättningar för en mer likvärdig skola.