När klimatet ignoreras, tar EU krisen på allvar

Bara en flygresa till? För klimatets skull hade det varit bättre att avstå, skriver miljöpartiserna Björn Åslund och Maria Carlén Lindwall.

Bara en flygresa till? För klimatets skull hade det varit bättre att avstå, skriver miljöpartiserna Björn Åslund och Maria Carlén Lindwall.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2023-08-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

2023 har gjort klimatkrisen allt tydligare. Södra Europa och andra delar av världen har lamslagits av nya värmerekord. På våra breddgrader har det varit både torka och regnkatastrofer. Ett allt mer extremt väder pekar på att klimatet är i olag, och att det orsakats av människans aktiviteter.

Larmklockorna ljuder starkt och en omställning har inletts. Men tempot är för lågt. Här kan vi peka på regeringen, som under press av SD, tagit en rad beslut som är kontraproduktiva för klimatet. Den minskade reduktionsplikten för bensin och diesel är det tydligaste exemplet, vilket kommer öka våra utsläpp rejält. Ett annat är beslutet om att staten inte ska bekosta anslutningar till havsvindkraft. Regeringen har bromsats satsning på järnvägar, för att istället bygga vägar. Sverige har tappat sin position som ett klimatföredöme. Omvärlden undrar vad felet är.

Sedan har vi oss själva. Om vi tog personligt ansvar skulle vi kunna minska utsläppen rejält. Men få tänker så. Bara en flygresa till. Bara ytterligare ett antal bilresor i dag (de flesta bilar är fortfarande fossildrivna). Bara en biff till. 

Märkligt då det finns många klimatsmartare alternativ.

Hoppet står till EU, som nu sätter press på medlemsländerna, tack vare ett politiskt ledarskap som ser omställningen som absolut nödvändig. 

Den europeiska klimatlagen ”Fit for 55” ska minska EU:s utsläpp med minst 55 procent fram till 2030. EU-länderna arbetar med ny lagstiftning för att uppnå detta mål och bli klimatneutralt senast 2050.

Syftet med 55-paketet är bland annat att göra EU:s utsläppshandel mer ambitiös. Antalet utsläppsrätter ska minska snabbare och gratis utsläppsrätter ska fasas ut. Det ska inkludera sjötransporter och luftfartens utsläpp av koldioxid. Dessutom inrättas ett nytt fristående utsläppshandelssystem för byggnader, vägtransporter och bränslen för ytterligare sektorer.

2024 väntar val till EU-parlamentet, vilket kan bli avgörande för det fortsatta klimatarbetet. En röst på Miljöpartiet är en garanti för ett fortsatt ambitiöst klimatarbete. Vi samarbetar gärna med andra partier med liknande ambitioner. Men vi håller avstånd till politiska krafter som negligerar klimatkrisens allvar och därför försöker avveckla den klimatpolitik som EU hittills fått på plats.