När ska kommunen och Trafikverket tänka om?

Hur kan ett nytt bostadsområde, gamla Mjölkcentralen, byggas som saknar övergångsställe över Eskilstunavägen? frågar Mats Dellrud.

Hur kan ett nytt bostadsområde, gamla Mjölkcentralen, byggas som saknar övergångsställe över Eskilstunavägen? frågar Mats Dellrud.

Foto: Johannes Tångeberg

Debatt2025-01-11 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inte tryggt och enkelt att ta sig fram som oskyddad trafikant i Nyköping och särskilt inte för mig som är blind. Jag bor i Oppeby och i mitt närområde så undrar jag hur kommunen och Trafikverket egentligen har tänkt. Eller är det tänkt som de inte har? Hur kan ett nytt bostadsområde (gamla Mjölkcentralen) byggas som saknar övergångsställe över Eskilstunavägen? Boende i området som tar bussen behöver åka till nästa hållplats för att tryggt kunna ta sig över gatan med hjälp av ett övergångsställe. Vart jag än går, så saknas övergångsställen. Vill jag ta mig till friluftsområdet runt Frisksporttorpet och nya kyrkogården, så saknas övergångsställe över Katrineholmsvägen. 

Går du den nya fina strandpromenaden längs ån, så tar det plötsligt stopp vid Eskilstunavägen för där finns inget övergångsställe. I stället måste du gå en halv kilometer i enkel riktning för att ta dig under vägen och sedan gå tillbaka på andra sidan Eskilstunavägen för att åter komma till strandpromenaden längs ån. Då ska du också gå över Smålandsvägen som just det, saknar övergångsställe där gångvägen tar slut. 

Jag brukar gå med min hund denna sträcka. Den svängande trafiken från Eskilstunavägen in på Smålandsvägen är cirka 25 meter fram till jag går över gatan med fri sikt för bilförarna. Vid två tillfällen under senare tid, så har jag påbörjat övergången över gatan och en bil svängt in från Eskilstunavägen. I stället för att bromsa in och avvakta att jag hinner komma över gatan, så har föraren tryckt gasen i botten. Det är svårt att veta hur långt jag kommit över gatan, så jag har tryckt hunden intill mig och stått alldeles stilla med bultande hjärta, medan bilen passerat oss i full fart genom att köra över i mötande trafikens körbana. Väljer jag att i stället gå på andra sidan ån, så saknas det också övergångsställe över Eskilstunavägen och dessutom är det svängande trafik från Hargsvägen. 
 

För att få en tryggare och mindre bullrig miljö för alla, så uppmanar jag kommunen och Trafikverket att återställa de gamla övergångsställena som funnits tidigare och sänka hastigheten på Eskilstunavägen till 40 km från Hargsvägen och in mot stan. Enligt kommunens plan för området kring ICA Knuten, så är tanken att Oppeby ska hänga ihop med Oppeby Gård och det kommer inte kunna genomföras om Eskilstunavägen ska vara kvar som en barriär mellan områdena, där det saknas möjlighet för oskyddade trafikanter att ta sig över på ett tryggt sätt.