Nej, det finns inga pengar till Ostlänken-stationerna

Inom ramen 437 miljarder ska Ostlänken konkurrera med de två andra påbörjade etapperna höghastighetsjärnväg och andra större järnvägar som Norrbottniabanan. Några stationspengar till Ostlänken har inte plötsligt ramlat ner, skriver Håkan Norén.

Inom ramen 437 miljarder ska Ostlänken konkurrera med de två andra påbörjade etapperna höghastighetsjärnväg och andra större järnvägar som Norrbottniabanan. Några stationspengar till Ostlänken har inte plötsligt ramlat ner, skriver Håkan Norén.

Foto: Trafikverket

Debatt2021-04-22 05:06
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu finns det pengar till stationerna på Ostlänken i Nyköping, Vagnhärd och Skavsta utbrister kommunalråden Urban Granström (s) och Daniel Portnoff (M) efter att regeringens infrastrukturproposition presenterats. 

Man undrar, var får de allt ifrån? Förvisso pratades det på presskonferensen vitt och brett om att bygga höghastighetsbanor. Men läser man proppen finns det knappast någon täckning för det. Förr tvärtom.

"Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet."

M och KD har ju tidigare tackat nej till överläggningar om höghastighetsbanor. Det är knappast troligt att de ställer upp om det gäller höghastighet. M har som en kompromiss med sina medlemmar i Jönköping accepterat att bygga nya banor, dock ej för höghastighet. SD som säger bestämt nej är inte ens inbjudna.

Uppenbart kvarstår maxkostnaden 205 miljarder. L har sagt bestämt ifrån att man inte tänker gå över kostnadsgränsen. MP och V vill öka på den, men kan knappast kräva att gå över den överenskomna maxgränsen med moralen i behåll. Några stationspengar har inte plötsligt ramlat ner.

Det kan öppna för bygga standard 250-banor. Opinionen för att bygga i stället för höghastighetsbanor ökar. Naturskyddsföreningen har exempelvis ändrat åsikt och i Centern växer oppositionen mot partiets höghastighetslinje för 250-banor lett av ett antal tunga centerpartister i norr.

Än kan mycket hända innan det slutliga beslutet fattas om ett år. Först blir det motioner och utskottsbehandling före ett rambeslut, som ska ligga till grund för den slutliga beslutsprocessen. Som ska leda till infrastrukturplan. Först då kan man eventuellt se om det finns några pengar till Ostlänken-stationer.

! propositionen heter det att ”utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg ska genomföras inom den ekonomiska ramen för utveckling av transportsystemet”. Inom ramen 437 miljarder ska Ostlänken konkurrera med de två andra påbörjade etapperna höghastighetsjärnväg och andra större järnvägar som Norrbottniabanan. 

Dessutom ”vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur och statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar med mera., bidrag till åtgärder i allmänna farleder och slussar, stöd för att främja hållbara stadsmiljöer, samt räntor och amorteringar för investeringar som finansieras med lån”

Nej, det finns inga pengar till Ostlänken-stationerna! Kommunalråd borde åtminstone använda 10 minuter till att kolla propositionen innan man uttalar sej tvärsäkert.