På onsdagens kommunfullmäktige fastställs Översiktsplan 2020 för Trosa kommun. Översiktsplanen är ett viktigt dokument, där färdriktningen för de kommande fem åren anges. I planen anges var det ska byggas, vilka områden som ska exploateras, vilka områden som ska bevaras och var det är lämpligt att ha parker och grönområden och den pekar ut infrastruktursatsningar som behöver göras.
Den ska ge förutsättningar för att utveckla kommunen så att människors behov tillgodoses långsiktigt och hur vi samtidigt bygger ett hållbart och klimatvänligt samhälle.
Att ta fram en Översiktsplan är ett omfattande och mödosamt arbete och ska präglas av långsiktighet. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har deltagit aktivt i arbetet med framtagande av den nya Översiktsplanen dels i planutskottet, dels i omfattande internt partiarbete. Vi är i stort nöjda med processen under arbetets gång och har fått gehör för delar av våra synpunkter. Naturligtvis inte allt. Framtagande av en översiktsplan är ett arbete präglat av kompromisser.
För Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Trosa finns det dock ett område där vi inte är beredda till kompromiss, och det gäller byggandet av Infart Västra Trosa. Våra partiers inställning i den frågan är väl kända, och sedan länge framförda i många sammanhang.
Föreställningen att den nya infarten – i praktiken en förbifart – ska minska trafiken över Smäckbron och lösa trafiksituationen i centrala Trosa anser vi är felaktig. Det är också belagt i ett flertal undersökningar eftersom människor ändå i stor omfattning kommer att passera centrala Trosa. Trafiken inom och genom Trosa kan underlättas med andra åtgärder än att bygga en hel förbifart. Att lägga en väg genom Hunga strövområde stör både natur och friluftsliv i ett område som är ett uppskattat grönt rekreationsområde.
Därför avvisar vi också delar av den planerade utbyggnaden av bostadsområden väster om Trosa. Vi anser att behovet av nya bostäder fylls genom planerad utbyggnad i Vagnhärad och Västerljung.
Andra punkter där vi har avvikande åsikt är:
Ett tydligare avvisande av etablering av nya bilberoende bostadsområden på landsbygden bör också uttryckas i översiktsplanen. Klimatsmart byggande förenar bostadsbyggande med service och handel.
För att säkra Hunga strövområde, understryker vi att den del kommunen äger snarast bör omvandlas till naturreservat. Ökat friluftsliv är betydelsefullt för medborgarnas hälsa.
Vi anser också att en gång- och cykelväg utmed Stensundsvägen är att klart föredra framför dragning via Krymla.