”Nils Oscar Arenor” – sälj namnet, stötta föreningarna

Genom ett namnbyte skulle vi således kunna stärka arenans varumärke – samtidigt som vi stärker idrottsverksamheterna i kommunen, skriver Henrik Kihlberg, vd Nils Oscar.

Genom ett namnbyte skulle vi således kunna stärka arenans varumärke – samtidigt som vi stärker idrottsverksamheterna i kommunen, skriver Henrik Kihlberg, vd Nils Oscar.

Foto: Andreas Lindström

Debatt2024-09-10 08:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Petter Stordalen har nyligen förvärvat rättigheterna till namnet på Friends Arena för närmare 100 miljoner kronor. Under de kommande 10 åren kommer den heta Strawberry, samma namn som bärs av hans hotellkoncern. Om namnet är bra, råder det delade meningar om, men i P1 i somras förklarade Stordalen hur namnbytet kommer leda till ömsesidiga fördelar. Genom att Strawberry är ett varumärke som förknippas med reseupplevelser stärker det arenans symbolvärde. 

Även Globen har döpts om, till Avicii Arena, till stor del eftersom Avicii är ett betydligt starkare varumärke än Globen och därigenom stärker arenans attraktionskraft. 

För cirka ett år sedan kontaktade jag, i egenskap av vd för Nils Oscar, kommunen med förslaget om att döpa om ”Nyköping Arenor Rosvalla” till ”Nils Oscar Arenor”. Jag presenterade ett erbjudande och förslog en auktion, i det fall man ville vara säker på att få ett korrekt marknadspris. Dessutom ville jag att den årliga avgiften för namnbytet skulle gå till de aktiva idrottsföreningarna på Rosvalla. Genom ett namnbyte skulle vi således kunna stärka arenans varumärke – samtidigt som vi stärker idrottsverksamheterna i kommunen. 

Det går att jämföra med Arenan i Eskilstuna som både Stiga och Volvo ägt namnrättigheterna till, och dessa bolag har också haft krav på att dessa intäkter skall öronmärkas till föreningsverksamhet och kulturella ändamål. 

Min övertygelse är att namnet Nils Oscar Arenor skulle ha en positiv effekt för antalet besökare på Rosvalla och för besöksnäringen i Nyköping. Vårt varumärke är starkare än Rosvalla och samtidigt tätt förknippat med Nyköping. Det är även förknippat med rekreation och gemenskap. I våra varumärkesundersökningar så känner hela 50–70 procent till varumärket Nils Oscar i Sverige. Att folk lockas till Nils Oscar Arenor är mycket troligare än att de kommer till Rosvalla. Nils Oscar är dessutom laddat med en positiv känsla som man tar med sig på besöket. Det är det som är styrkan med kända varumärken, man associerar upplevelsen med den relation man har till varumärket. Igenkänning skapar trygghet och förhöjer upplevelsen.

På mitt bud har jag ännu inte fått något svar från kommunen, men jag har inte heller hört att de har lyckats sälja namnrättigheterna till någon annan? Intäkten för nästan ett år har därmed uteblivit för kommunen. Intäkter jag tror både föreningslivet och kommunen kunde haft god användning av under denna period.

Jag vill avsluta med en uppmaning till kommunalpolitikerna, grannarna i kommunen och övriga intressenter: Tänk över vilka fördelar som vi kan nå genom ett namnbyte och öppna upp för en framtida diskussion!