Nu krävs bred politisk samling för Gnestapendeln

En bred politisk samling för Gnestapendeln skulle öka trycket på både MTR och de ansvariga politikerna i region Stockholm. Beslutet att avskaffa tågvärdarna måste hävas, skriver Oskar Sulin (V) och Per Sicking (V).

En bred politisk samling för Gnestapendeln skulle öka trycket på både MTR och de ansvariga politikerna i region Stockholm. Beslutet att avskaffa tågvärdarna måste hävas, skriver Oskar Sulin (V) och Per Sicking (V).

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2023-04-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För alla Gnestabor som är beroende av pendeltåget för att ta sig till jobb eller utbildning har den senaste tiden inneburit svåra prövningar. Varannan tur har varit inställd i rusningstrafik och många avgångar ställs in med kort varsel. Personalbrist slår extra hårt mot Gnestapendeln som redan har låg turtäthet och är lågt prioriterad.
Alltsedan MTR tog över pendeltågstrafiken har lokförare och andra anställda och deras fackliga representanter beklagat sig över bolagets personalpolitik. Med det politiska beslutet i region Stockholm att avskaffa tågvärdarna och ytterligare öka lokförarnas arbetsbelastning har många fått nog. MTR har även fått kritik för att tumma på säkerheten när man snabbt vill få ut nya lokförare i trafik.
 

I Gnesta kommunfullmäktiges inriktningsmål ”en attraktiv kommun” står det att läsa ”bra kommunikationer och infrastruktur”. Vi kunde knappast vara längre från det målet i dag. En bred politisk samling för Gnestapendeln skulle öka trycket på både MTR och de ansvariga politikerna i region Stockholm. Beslutet att avskaffa tågvärdarna måste hävas och en pålitlig och trygg kollektivtrafik måste sättas framför kortsiktig kostnadspress och privata vinster.

Vänsterpartiet föreslog redan den 13 mars i kommunstyrelsen att Gnesta kommun omgående bör bjuda in representanter för SL, tågoperatören MTR samt trafiknämnden i Region Stockholm och Sörmland till ett möte för att redogöra för hur de tänker säkerställa en fungerande kollektivtrafik. Initiativet avslogs dock av S och M med hänvisning till att kontakt redan är tagen med Mälardalstrafik (som ansvarar för regionaltågen, inte pendeltågen!) och trafikförvaltningen i region Stockholm.

Vi är medvetna om att tågtrafiken är regionernas ansvar. Men när brister går ut över tusentals Gnestabor och till och med får vissa att överväga att flytta från vår kommun förväntar vi oss att kommunalråden intar en mer aktiv hållning och tar bladet från munnen – som deras partikamrater i en del andra utsatta kommuner faktiskt har gjort.