Nu måste Nyängsbron i Trosa äntligen breddas

Nu skall en ny utredning om trafiken över Trosaån göras. Det blir svårt att undvika överföring av en del av trafiken till Nyängsbron som en del av lösningen, skriver Björn Kjellström.

Nu skall en ny utredning om trafiken över Trosaån göras. Det blir svårt att undvika överföring av en del av trafiken till Nyängsbron som en del av lösningen, skriver Björn Kjellström.

Foto: Björn Kjellström

Debatt2021-05-28 05:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Projektet ”Förbifart Trosa”, senare omdöpt till ”Infart västra Trosa”, är nu nedlagt efter mer än tio års utredande och politisk debatt. Det motiverades ursprungligen med begränsad framkomlighet i den trånga passagen vid Smäckbron och risken för skador på ”kulturhistoriskt värdefull bebyggelse” orsakad av tung trafik. 


Om Trafikverkets fyrstegsprincip tillämpats borde alternativet med begränsad exploatering väster om Trosa, kombinerad med breddning av Nyängsbron och trafiksäkerhetshöjande åtgärder vid skolan och förskolan, utretts närmare. Den lösningen på den akuta situationen föreslogs av MP redan 2012. Projektets samhällsekonomiska lönsamhet har ifrågasatts, dels eftersom de erkänt allvarliga ingreppen i Hunga strövområde inte räknats in, men också för att kontrollräkningar tydde på felaktigheter i Trafikverkets beräkningsmodell. 

I april 2019 medgav också Trafikverket att samhällsekonomin överskattats. Restidsvinsterna hade dubbelräknats i modellen. Efter korrigering blev resultatet att 15 projekt, däribland ”Infart västra Trosa” som tidigare bedömts som lönsamma, blev olönsamma. Projekten räddades emellertid genom att prislapparna för personskador fyrdubblades av Trafikverket. När vägen nu uppskattas bli dubbelt så dyr, hjälpte inte detta längre och det beslöts att lägga ner projektet.
 

Under den tid som gått har situationen för fastighetsägarna vid Smäckbron knappast förbättrats. Nu skall en ny utredning om trafiken över Trosaån göras. Det blir svårt att undvika överföring av en del av trafiken till Nyängsbron som en del av lösningen. Den befintliga enfiliga bron är dimensionerad för extremt tunga fordon och anslutningsvägarna har redan nu full bredd. Kostnaden blir rimligtvis en mindre del av den ursprungliga uppskattningen för vägen genom Hungaskogen. Den radikala lösningen – att lösa in och riva de berörda byggnaderna vid Smäckbron och bredda passagen där – är knappast aktuell.
 

Väsentligt ökad trafik över Nyängsbron är emellertid inte heller önskvärd. Trafiksäkerheten vid skolan och förskolan kan visserligen förbättras ytterligare, men olägenheterna för fastighetsägare längs Nyängsvägen måste också beaktas. Därför blir det nödvändigt att begränsa fortsatt exploatering väster om Trosa, om det inte är möjligt att styra bort tillkommande daglig trafik från passagerna vid Smäckbron och Nyängsbron. 
 

Oavsett planerna för bostäder i västra Trosa tycks breddning av Nyängsbron nu oundviklig.