Ohållbart när Trafikverket räknar så fel på vägprojekt

Centerpartiet anser att det måste ske en förändring hos Trafikverket. Det är ohållbart att Trafikverket tillåts räkna så fel och att kostnaden för att bygga en väg tillåts bli så hög som i fallet Infart västra Trosa, skriver Martina Johansson (C) och John Carlsson (C).

Centerpartiet anser att det måste ske en förändring hos Trafikverket. Det är ohållbart att Trafikverket tillåts räkna så fel och att kostnaden för att bygga en väg tillåts bli så hög som i fallet Infart västra Trosa, skriver Martina Johansson (C) och John Carlsson (C).

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2021-11-05 05:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi tillhör dem som såg fram mot att få en ny infart till Trosa. En infart som skulle förbättra miljön för de som bor i västra Trosa och framför allt inte förstöra de delar av Trosa centrum som vi och många andra vill bevara. Trosa kommun är överens med övriga kommuner i regionen och med Trafikverket att detta är en viktig satsning och kommunen hade ett avtal om att medfinansiera vägen.

Så långt inga problem.

Dock visade det sig efter fler års projektering att Trafikverket inte klarar av att hålla i sina processer när de beräknar sina vägprojekt. När avtalet mellan Trosa kommun och Trafikverket slöts hade de beräknat att den totala kostnaden för vägen skulle landa på 139 miljoner kronor. I våras presenterade verket nya siffror. Vägen skulle då kosta över 300 miljoner. Vi ska då också notera att vi pratar om två kilometer 60 väg och inte en motorväg som skulle byggas.

Trosa kommun har nu varit tvunget att lämna avtalet eftersom kostnaderna blivit för höga, vilket innebär att pengar har ”kastats i sjön”. Både i de många miljoner som Trafikverket redan lagt ner på projekteringen men också eftersom andra projekt i Sörmland har fått stå tillbaka.

Centerpartiet anser att det måste ske en förändring hos Trafikverket. Det är ohållbart att Trafikverket tillåts räkna så fel och att kostnaden för att bygga en väg tillåts bli så hög. Det är inte hållbart vare sig nu eller i framtiden. Trafikverket måste ta ett större ansvar för våra gemensamma skattepengar; kalkylerna måste stämma bättre med de faktiska kostnaderna. Kostnaderna får inte heller öka okontrollerat. För oss verkar det som om Trafikverkets olika avdelningarna arbetar var för sig under beräkningen och projekteringen av olika projekt. När de sedan sätter ihop sina olika delar så upptäcker de att kostnaderna har dragit i väg.

Vi tycker det är skrämmande att regeringen inte har reagerat på dessa signaler tidigare och att inte heller myndigheten själva har reagerat och genomfört åtgärder som ökar deras kostnadskontroll.

Vi vill se hållbara infrastrukturprojekt i Trosa och i Sörmland, men då kan inte kostnaderna tillåtas öka till det dubbla. I Trosas fall, från 139 miljoner till över 300 miljoner för två kilometer 60-väg.