Sverige är i ett läge med stora utmaningar: höga energipriser, inflation, klimatkris och en kraftig förlust av biologisk mångfald. Det är ett svårt läge, men med tydligt ledarskap och solidarisk politik kan dessa utmaningar vändas till möjligheter för hela landet.
Sverige har skrivit under Parisavtalet, har klimatåtaganden genom EU och nationellt fastslagna klimatmål. Bakgrunden är enkel, misslyckas vi med Parisavtalet är konsekvenserna oacceptabla och oåterkalleliga.
Trots detta har den nya regeringen aktivt valt att möta de ekonomiska utmaningar som hushåll och företag nu står inför, med en enda sak: Sänka kostnaden för att köra fossil bensin och diesel. Detta ökar självklart utsläppen. Det står svart på vitt i regeringens egen budget, att med den politik som gällde när MP satt i regeringen hade Sverige nått klimatmålen till 2030. Med de reformer som den nya regeringen genomför kommer Sverige inte nå klimatmålen.
Dessutom löser det inte heller hushållens ekonomiska problem. Även för den som kör riktigt, riktigt långt så ger regeringens sänkning av bränsleskatten (som man satsat nästan 7 miljarder på) bara hundralappar i skattelättnader på årsbasis.
Detta är pengar som Miljöpartiet i stället vill lägga på en generell skattesänkning för alla som bor i gles- och landsbygd. Faktum är att vi satsar en mindre summa pengar, men kan fortfarande ge alla som bor i gles- och landsbygd 4000 kronor mer i plånboken varje år.
Regeringen tar dessutom aktivt bort de stöd som ska möjliggöra för fler att byta från bensin- och dieselbil till elbil.
Tack vare sina låga bränslekostnader är elbilen många gånger billigare än bensin- och dieselbilen i drift. Detta gynnar särskilt de som behöver köra sin bil mycket och ofta. Därför vill vi i Miljöpartiet i stället satsa stort på riktade stöd till de grupper som med dagens priser inte har möjlighet att köpa en ny elbil.
Vi föreslår en leasingcheck på 1500 kronor i månaden för låg- och medelinkomsthushåll, men också en skrotningspremie för bilar som är äldre än 15 år. Med detta stöd, skulle de flesta som idag kör en gammal bensin- eller dieselbil tjäna tusenlappar varje månad på att byta till leasing av en ny elbil.
Det finns alla förutsättningar att stödja hushåll och företag som drabbats av de höga energipriserna och samtidigt fortsätta arbetet för att nå Sveriges klimatmål – om man vill.