Ostlänken med tågstation vid Skavsta blir ett lyft

Nu har regeringen en unik möjlighet att stärka utvecklingen av landets transportinfrastruktur, skriver Monica Johansson (S) och Urban Granström (S).

Nu har regeringen en unik möjlighet att stärka utvecklingen av landets transportinfrastruktur, skriver Monica Johansson (S) och Urban Granström (S).

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2023-01-11 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken skapar en välbehövlig regionförstoring genom den ökade kapaciteten för storregionalt resande. Så att människor ska kunna röra sig, näringslivet utvecklas och den gröna omställningen påskyndas. Den behövs också för vår beredskap. Precis som Stockholm Skavsta, som nyligen blev erkänd som en av landets 27 beredskapsflygplatser.

För Stockholm- Mälarregionen, och för Sveriges fortsatta utveckling är en välfungerande och utvecklad transportinfrastruktur avgörande. För tillgänglighet, attraktionskraft och för vårt civila- och militära försvar. Här har Stockholm Skavsta en unik funktion och roll. Det har man redan i dag, bland annat för Kustbevakningen och svenskt brandflyg. Vi är glada över att flygplatsen fått sitt erkännande genom att utses till beredskapsflygplats och ser att tillsammans med Ostlänken och en station vid flygplatsen skulle dess betydelse öka ytterligare. 

Men innan jul beslutade regeringen att ”Trafikverket ska vidta kostnadsreducerande åtgärder, dock utan att det ska försena arbetet med Ostlänken nämnvärt”. Historiskt visar erfarenheter att liknande beslut leder till förseningar och fördyringar av projekt i och med att arbetet stannar upp och administration kompliceras. Vi föreslår att regeringen ändrar uppdraget, så att arbetet istället påskyndas. 

För tillsammans med Ostlänken och Skavsta resecentrum, skapas en unik möjlighet att knyta samman transportinfrastrukturen i regionen och stärka tillgängligheten till, från och inom Sverige. Flygplatsen har idag väl förankrade ägare som driver utvecklingen vid Stockholm Arlanda och som nu också driver utvecklingen på och vid Skavsta. Men för att arbetet ska kunna planeras långsiktigt och hållbart är det avgörande att staten kommer med långsiktiga och tydliga villkor för att säkra nya investeringar och satsningar. Och dra större nytta av allt som redan görs idag. För det görs satsningar. Och vi står redo att fortsätta investera i, och utveckla området kring flygplatsen med sin infrastruktur och service. 

Nu har regeringen en unik möjlighet att stärka utvecklingen av landets transportinfrastruktur. Genom ett helhetsperspektiv och att se Ostlänken med ny station vid Stockholm Skavsta som en avgörande resurs i utvecklingen av Stockholm-Mälarregionen. För att utveckla Sveriges och regionens tillgänglighet, attraktionskraft och beredskap.