Pandemin visar hur utslÀppen gÄr att minska

Om vi Àven efter pandemin vÀljer att fortsÀtta att jobba enligt en del av förÀndringarna som gjorts, har vi ocksÄ bÀttre chanser att nÄ klimatmÄlen, skriver Edward Sevume.

Om vi Àven efter pandemin vÀljer att fortsÀtta att jobba enligt en del av förÀndringarna som gjorts, har vi ocksÄ bÀttre chanser att nÄ klimatmÄlen, skriver Edward Sevume.

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt2021-04-15 05:33
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

KoldioxidutslĂ€ppen sjunker i Sverige. Orsaken Ă€r pandemin. Alla statliga flygoperatörer uppvisade en tillbakagĂ„ng i flygtrafiken förra Ă„ret. Antalet resenĂ€rer under 2020 var cirka 407 000, att jĂ€mföra med 2,8 miljoner Ă„ret innan. Det Ă€r en nedgĂ„ng med hela 86 procent, rapporterar Swedavia. 

BilĂ„kandet gick en aning upp till mitten av 2020 för att sedan falla tillbaka. De till hĂ€lften tomma parkeringsplatserna runt om i Sverige talar tydligt om att mĂ„nga mĂ€nniskor i Sverige har tagit beslutet att lĂ€mna bilen i garaget. 

I sin strĂ€van att nĂ„ miljömĂ„l enligt Agenda 2030 som antogs av FN, har Sverige fĂ„tt hjĂ€lp frĂ„n ovĂ€ntat hĂ„ll – pandemin. Det gĂ€ller ett antal mĂ„l dĂ€r Sverige bland annat, Ă„tar sig att minska mĂ€nsklig klimatpĂ„verkan pĂ„ miljön, samt att anpassa samhĂ€llet för att möta oundvikliga klimateffekter. 

NedgĂ„ng av koldioxidutslĂ€ppen rapporteras i alla sektorer. SlĂ„ende Ă€r dock nedgĂ„ngen inom transportsektorn. Under tredje kvartalet 2020 noterades en minskning av utslĂ€ppen med 38 procent frĂ„n 2 437 kiloton 2019 till 1 509 kiloton kolodioxid-ekvivalenter 2020 under samma period. 

Flygtransporter, bilÄkande till och frÄn arbetsplatsen eller annat bilÄkande i egen bil kan ha drabbats av rekommendationerna - lÀs restriktionerna - tagna av regeringen pÄ inrÄdan av FolkhÀlsomyndigheten och som sÄ smÄningom verkstÀllts av arbetsgivaren med syftet att begrÀnsa smittspridningen av covid-19.

FrÄgan som instÀller sig Àr: Behövde vi vÀnta pÄ covid-19 för att vidta ÄtgÀrder som kan gynna miljön och motverka klimatproblemen? Kanske inte!

Den amerikanske forskaren Alvid Toffler förutspĂ„dde redan pĂ„ 1970-talet att i och med datoriseringen i samhĂ€llet, skulle arbetet flytta ut frĂ„n fabriken till hemmet, frĂ„n företagskontoret belĂ€get centralt i staden till orter utanför.  Toffler skrev insiktsfullt om framtiden. 

Den snabba digitaliseringen som senare har Ă€gt rum i samhĂ€llet gör att vissa arbetsuppgifter nu kan utföras hemifrĂ„n. SCB rapporterar att nĂ€stan 20 procent av befolkningen i arbetsför Ă„lder sköter sina jobb hemifrĂ„n. 

Nya begrepp har myntats nÀr det gÀller det nya sÀttet att utföra sitt arbete. Co-working dÀr man delar kontorsutrymmet pÄ orten skrivs mycket om i dag och om företeelsen vinner terrÀng kommer det att bidra till att Sverige nÀrmar sig sina miljömÄl med koldioxidutslÀppen tidigare, i kombination med andra ÄtgÀrder. I detta finns en stor potential. Om vi Àven efter pandemin vÀljer att fortsÀtta att jobba enligt en del av förÀndringarna som gjorts, har vi ocksÄ bÀttre chanser att nÄ klimatmÄlen. Att komma nÀrmare mÄlen enligt FN:s Agenda 2030.