Pausa HVO i Region Sörmland för en ansvarsfull ekonomi

Pausa användandet av HVO i regionens verksamheter och kollektivtrafik, skriver Anton Berglund (SD) och Malin Karlsson (SD).

Pausa användandet av HVO i regionens verksamheter och kollektivtrafik, skriver Anton Berglund (SD) och Malin Karlsson (SD).

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2025-02-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Region Sörmlands ekonomi är i ett pressat läge. Sjukvården och andra vitala samhällsfunktioner brottas med skenande kostnader och svårigheter att nå en budget i balans. Trots detta fortsätter regionen att använda det dyrare drivmedlet HVO 100, samtidigt som vissa delar av verksamheten redan har avstått från det på grund av merkostnaden. Det är dags att agera ansvarsfullt och pausa kravet på HVO 100 i regionens verksamheter och kollektivtrafik, tills ekonomin är under kontroll.

Sverigedemokraterna i Region Sörmland har lagt en motion där vi yrkar på just detta. I regionens årsbokslut för 2023 konstateras att ambulanser och arbetsmaskiner inte har kunnat gå över till HVO 100 på grund av den höga kostnaden. Detta har i sin tur lett till en lägre andel förnybara drivmedel i regionens fordonsflotta. Samtidigt uppskattas merkostnaden för bussbolagen som kör på HVO i stället för diesel till 9 miljoner kronor år. 9 miljoner kronor motsvarar till exempel 13 sjuksköterskors årslön som i och med detta förslag skulle kunna få behålla sin tjänst i en tid där man vill låta 191 medarbetare gå. Denna dubbla standard är orimlig: Varför är det viktigare med ekonomiskt ansvarstagande i vissa delar av verksamheten, men inte i andra?

Vi menar att en paus av HVO-kravet är både rimlig och nödvändig. I vår motion lyfter vi att avtal går att förändra under pågående avtalsperiod, så länge förändringen inte överstiger 10 % av totalvärdet eller om oförutsedda omständigheter kräver det. Att ekonomin drastiskt försämrats till följd av inflation och andra externa faktorer är just en sådan omständighet.

Detta är inte heller en unik åtgärd. I Region Gävleborg har man redan tagit ett liknande beslut som det vi nu föreslår. I Gävleborg styr M och KD tillsammans med ett lokalt sjukvårdsparti och SD. I Ockelbo har kommunstyrelsen redan beslutat att sluta använda fossilfri diesel just på grund av de höga kostnaderna. 
Det handlar inte om att Region Sörmland ska ge upp miljöambitionerna, utan om att tillfälligt anpassa sig till verkligheten. När regionen har en ekonomi i balans kan man återgå till det klimatvänligare alternativet, trots att det är kostsamt.

Regionfullmäktige har i dag, 11 februari 2025, valt att avslå vår motion med argumentet att en återgång till diesel skulle vara ett avsteg från regionens miljöstrategier och redan ingångna avtal. Men här behöver vi prioritera. Vi befinner oss i en sjukvårdskris och måste sätta ekonomiskt ansvarstagande först.

Vi uppmanade regionfullmäktige att ta ett ansvarsfullt beslut: pausa användandet av HVO i regionens verksamheter och kollektivtrafik. Låt oss först säkra en stabil ekonomi där vi kan behålla så mycket av vår personal som möjligt och därefter tillsammans titta på vad vi tror är bäst för miljön.