Närmare 30 000 invånare bor längs med pendeltågslinjen mellan Södertälje hamn och Gnesta station. Du som bor där riskerar att förlora entimmestrafiken på helgerna. Vi tycker inte att det är rätt mot dig och dina medresenärer.
Har du varit med om att det inte kommer något tåg när du ska till jobbet? Då kanske du startar din pendling långt från Stockholms centralstation. Snö, värme, löv på spåren brukar det heta om du ens får någon information. Likadant på väg hem, middagen blir sen idag igen.
Storstockholms Lokaltrafik, SL, planerar att återgå till tvåtimmarstrafik på sträckan som passerar Södertälje Centrum, Södertälje hamn, Södertälje syd, Järna, Mölnbo med slutstation Gnesta. Även Hölö, med sina ca 2000 invånare, bör läggas till eftersom att många av Hölöborna måste ta pendeln från/till Järna station i brist på pendel- eller regionaltåg från Hölö.
Stockholm och Sörmland består både av stad och landsbygd. Du har rätt att kunna ta sig fram med kollektivtrafiken, oavsett var du bor.
Efter många års kamp för att få pendeln att gå med tätare turer, något som verkligen uppskattats av de resande, väljer SL att försämra sitt eget lyckade utbud. Vad är motiveringen i berörda instanser? Det kan knappast vara av klimatskäl eller på vikande resandeunderlag?
Nej, motiveringen som lagts fram är att Mälartågen (Sörmlandspilen) ska ges en mer utökad trafik som fyller ut pendeltågets luckor. Men det funkar ju inte så. De potentiellt förtätade Mälartågen servar enbart Södertälje syd och Gnesta. Du som reser från Järna och Mölnbo körs förbi med 200 km i timmen.
Och hur ansluter Södertälje centrum och Södertälje hamn till Mälartåget för en 20-minuters tågfärd till eller från Gnesta? Via Södertälje syd? Om det är något som får folk att välja bilen framför kollektivtrafiken så är det just detta – omstigning. Vänsterpartiets uppmaning till beslutsfattare i de olika instanserna är att tänka om och göra rätt! Värna entimmestrafik på helgerna på Gnestapendeln!