Så kan vi öka säkerheten på vägarna i Sörmland

För att öka trafiksäkerheten behöver däremot mer göras för att förhindra att vi möts av utarbetade och stressade lastbilschaufför på vägarna, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

För att öka trafiksäkerheten behöver däremot mer göras för att förhindra att vi möts av utarbetade och stressade lastbilschaufför på vägarna, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2022-02-21 05:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

År 2021 var första gången någonsin som färre än 200 människor dog i vägtrafiken i Sverige enligt den preliminära statistiken. Det är en viktig milstolpe i arbetet för att nå nollvisionen om att ingen ska behöva förlora livet eller skadas allvarligt i trafiken. 

För att öka trafiksäkerheten behöver däremot mer göras för att förhindra att vi möts av utarbetade och stressade lastbilschaufför på vägarna. Arbetet för bättre arbetsvillkor och stärkt kontroll inom transportbranschen går därför hand i hand med ökad trafiksäkerhet.

Omänskligt långa arbetstider, brist på vila och raster samt yrkeschaufförer som sov i lastbilen under långa perioder var ett faktum när den S-ledda regeringen tillträdde år 2014. 

En avreglerad transportbransch i kombination med osund konkurrens från utländska åkerier, som ofta bedrev olagliga inrikestransporter, ledde till social dumpning. Avsaknaden av kontroller och sanktioner gjorde det även lätt att komma undan med fusk, fiffel och kriminalitet.  

Förutom dumpade arbetsvillkor innebar även situationen en uppenbar trafikfara när lastbilschaufförer tvingades köra långa sträckor utan rast och tillräckligt med vila. 

 

Sedan 2014 har regeringen därför genomfört omfattande reformer för att skapa ordning och reda på vägarna, schysta villkor för yrkeschaufförerna, och en sund konkurrens i transportsektorn. Vi fortsätter nu att vända på varje sten för att ta tag i problemen inom transportsektorn. 

Regeringen har bland annat öronmärkt 100 miljoner kronor för att stärka kontrollerna av utländska fordon, möjliggjort för polisen att låsa hjulen på fordon vid misstanke om brott och infört EU:s högsta sanktionsavgifter vid fusk. 
 
Inte minst har regeringen varit ledande i arbetet med EU:s mobilitetspaket med tydliga regler för att motverka dumpade villkor. Det handlar exempelvis om kör- och vilotidsregler med krav på rimliga arbetstider samt vila och raster för yrkeschaufförerna. Dessutom innebär de nya EU-reglerna att svenska löner och villkor ska gälla för alla som utför yrkestransporter på svenska vägar.

 

Nyligen tog regeringen beslut om delar av mobilitetspaketet med exempelvis skärpta kontroller av kör- och vilotider. Under våren kommer dessutom ett lagförslag som ska säkerställa att svenska arbetsvillkor och löner ska gälla på svenska vägar. 

Men vi lutar oss inte tillbaka för det. Steg för steg stärker vi kontrollen inom transportsektorn och skapar ordning och reda på vägarna. Så kan vi öka säkerheten på vägarna här i Sörmland.