Pengarna är slut, så det är slutkört för Mälardalstrafik. Samtidigt som flyget har fått miljardbelopp i stödpengar. Det låter helt absurt.
Regionerna i Mälardalen har tillsammans tågbolaget Mälardalstrafik, som upphandlar regionaltågen, i detta fall av SJ. Det är alltså SJ som ser till att tågen rullar. Men nu har biljettintäkterna minskat kraftigt, eftersom folk rest mindre under pandemin, som en direkt följd av regeringens rekommendationer och beslut kring att undvika kollektivtrafiken. SJ vill därför bryta avtalet med Mälardalstrafik i förtid och från och med september tänker inte SJ köra tåg i Mälardalen.
Vi är oroliga att detta får stora konsekvenser för människors möjlighet till arbete och studier och att utsläppen riskerar öka när många blir tvungna att resa med egen bil.
Regionerna verkar inte heller vilja gå in och betala för att få behålla sin egen regionaltågtrafik. Region Stockholm skulle definitivt ha råd, för Stockholm har fått allra mest coronapengar från staten, och gör ett överskott på runt sex miljarder.
Staten har betalat 6,5 miljarder till flygbolaget SAS i coronastöd, medan SJ inte fått en krona i riktat coronastöd. Är det framtidens politik? Alla vet att all trafik till varje pris måste ställa om från fossila bränslen.
Tågtrafiken är framtidens trafik.
Vänsterpartiet har nyligen debatterat Gnestapendeln, där Region Sörmland inte vill betala för fortsatt entimmestrafik på helgen. Argumentet då var att just regionaltågen skulle ersätta pendeltågslinjen. Nu ska inte ens regionaltågen rulla till Gnesta? Mattias Claesson, C, regionråd med ansvar för kollektivtrafiken eller regionstyrelsens ordförande Monica Johansson, S, måste faktiskt svara på det.
Vilka argument har regeringen för att gynna flyget och missgynna tåget, infrastrukturminister Thomas Eneroth, S? SJ har gjort 1,8 miljarder i förlust under coronaåret 2020, totalt, inte bara för Mälartrafiken. SAS har fått mångdubbelt mer i stöd än SJ:s hela förlust. Region Stockholm gör mångdubbelt mer i överskott än SJ:s hela förlust.
Både regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intäktsbortfallen, som är ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken. Nu måste regionerna och regeringen agera. Inställda tåg och svikna resenärer kan inte vara ett alternativ.