Sjukdomsinsikt - en P-modell med biverkningar

Kommunen har skapat en ny inkomstkälla för två företag. Men vem betalar? Jo de som bor på landsbygden och behöver ta sig till tätorten, skriver Larz Johansson och Gunnar Casserstedt, Stavsjö.

Kommunen har skapat en ny inkomstkälla för två företag. Men vem betalar? Jo de som bor på landsbygden och behöver ta sig till tätorten, skriver Larz Johansson och Gunnar Casserstedt, Stavsjö.

Foto: Olof Jonmyren

Debatt2020-02-29 05:18
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN den 24/3 ställs ett antal relevanta frågor till kommunens politiska ledning. Parkeringsfrågan är i grunden en fråga om centrumbutikernas livskraft och invånarnas tillgång till stadskärnan. Bejakar vi eller förnekar vi?

Tveklöst sätter det nya systemet med automater upp en barriär för invånarna på landsbygden som måste färdas med bil. 

Låt oss utreda detta. Det kan synas listigt att tjänstemännen i Nyköpings kommun får skriva avtal med externa operatörer när det gäller parkeringen på kommunens gator. Vi måste anta att kommunen på detta sätt slipper en hantering som kostar skattemedel. 

Så långt är det bra. Men villkoren i den här förändringen är dolda. De privata aktörerna Easypark och SMS-park har naturligtvis räknat på vilket överskott verksamheten kan ge. Detta är helt enligt spelreglerna. Och kanske mer effektivt än en drift i kommunens regi. 

Mer märkligt är att avtalen medger en dold avgift för den som behöver parkera sitt fordon i samhällets gemensamma uterum, där den administrativa avgiften för en korttidsparkering kan vara upp till fem gånger så stor som avgiften för själva parkeringen. Såvida man inte råkar landa med en faktura för då blir betalningsavgiften kanske 20 gånger större för några minuters parkering. Var det så det var tänkt?

Det är dessutom aningen långsökt att begära att ”Bertil och Stina, 75 år i X-tomta” förväntas googla på tre parkeringsföretags hemsidor innan de åker in till Nyköping för att handla. Och hur skulle de veta att de måste googla och vilka företags hemsidor de ska leta efter?

Det här ser ut som en modell som ska uppmuntra långa parkeringstider med inlåsningseffekter snarare än en snabb cirkulation där parkeringsrutor hela tiden frias upp och många kan vara i rörelse samtidigt, inte minst bland innerstadens butiker.

Genom modellen har kommunen skapat en ny inkomstkälla för två företag. Men vem betalar? Jo de som bor på landsbygden och behöver ta sig till tätorten. Ännu en kostnad som läggs till de som bor utanför tätorten – även om kostnaden förmodligen är försumbar. Värre är att modellen stimulerar butiksdöden - det näringsliv i centrala staden som representeras av de småskaliga och varierande specialbutiker som gjort Nyköping charmigt. 

Det är bra när den kommunala verksamheten blir effektivare och skattemedel fokuseras till områden där de gör nytta. Men den nya modell som ersätter det gamla ska inte innebära att nya kostnader lastas över på kommunens invånare. Som det nu blivit har kommunens gemensamma uterum gjorts till en ny inkomstkälla för några få aktörer. 

Men, det finns som sagt en modell utan administrativa kostnader. P-skivan stimulerar kommunens invånare att besöka butiker och serviceinrättningar i stadskärnan. Väntar vi för länge behöver vi inte bry oss för då har kanske både butikerna och besöksnäringen flyttat.