Skolan måste bli en trygg plats för alla

Vi rekommenderar att regeringen beslutar om ett kunskapslyft för skolhuvudmän och skolpersonal, med fokus på diskriminering och diskrimineringslagen, skriver Lars Arrhenius, DO.

Vi rekommenderar att regeringen beslutar om ett kunskapslyft för skolhuvudmän och skolpersonal, med fokus på diskriminering och diskrimineringslagen, skriver Lars Arrhenius, DO.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2025-01-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolpersonal och beslutsfattare måste se till att skolan är en trygg plats för alla elever. Skolan ska vara en plats fri från diskriminering. Det är den inte idag. 

I rapporten Förekomst av diskriminering 2024 beskriver DO hur afrosvenska elever utsätts för diskriminering och trakasserier i skolan. Rapporten visar också att elever med funktionsnedsättning diskrimineras i skolan, till exempel i form av trakasserier och att eleverna inte får det stöd som de behöver och har rätt till. Framför allt ger rapporten en signal om att skolan inte ingriper när diskriminering sker vilket bryter mot diskrimineringslagen. I anmälningar till DO beskrivs ofta att diskrimineringen pågått under lång tid, ibland i flera år, utan att skolan fått stopp på den. 

När afrosvenska elever trakasseras i skolan handlar det i första hand om trakasserier från andra elever, men även om trakasserier från skolpersonal. Trakasserierna sker på många olika sätt såsom i form av rasistiska klotter, glåpord och utfrysning, men även allvarligt fysiskt våld.  Det händer att de vuxna i skolan inte identifierar trakasserierna som kränkande handlingar och därmed inte tar dem på allvar.  

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering i skolan. Skolor och utbildningsanordnare har ett långtgående ansvar när det kommer till att skydda elever mot diskriminering, ett ansvar som DO kan se att många skolor inte lever upp till. 

För att förbättra situationen i skolan rekommenderar DO att regeringen beslutar om ett kunskapslyft för skolhuvudmän och skolpersonal, med fokus på diskriminering och diskrimineringslagen. 

Att utsättas för diskriminering utgör i sig en allvarlig kränkning. Diskriminering i skolan kan också leda till andra negativa konsekvenser såsom frånvaro, att elever inte når upp till kunskapskraven och till psykisk ohälsa hos de utsatta eleverna. Diskriminering under skoltiden påverkar ett barns hela framtid. 

Jag har under hösten träffat flera elever och ungdomar och budskapet är tydligt: Skolan är inte en trygg plats för dem. Elevernas berättelser tas inte på allvar.  De saknar trygga vuxna som ingriper. Många skolor gör redan ett bra jobb och det finns mycket kunskap om hur man kan prata om rasism och diskriminering i skolan i vardagen och på det sättet också ingripa och förebygga diskrimineringen. Men det måste ske en förändring i de skolor som inte är där än och det är brådskande.