Skolans kärnfrågor bör stärkas i Nyköping

Satsa mer resurser och fokusera på skolans kärnuppdrag i samverkan med satsningar på ungas fritid. Ge de lärare och skolor med de tuffaste uppdragen väsentligt mycket bättre förutsättningar, skriver Erik Carlgren, socialdemokratiskt idéforum i Nyköping.

Satsa mer resurser och fokusera på skolans kärnuppdrag i samverkan med satsningar på ungas fritid. Ge de lärare och skolor med de tuffaste uppdragen väsentligt mycket bättre förutsättningar, skriver Erik Carlgren, socialdemokratiskt idéforum i Nyköping.

Foto: Jens Alvin

Debatt2022-02-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Politiker från flera partier upprepar ofta vad forskningen visar, att ”alla” unga som hamnar i kriminalitet bär på ett skolmisslyckande. Utan behörighet till gymnasiet från åk 9 eller avklarat gymnasium så stängs många vägar till etablering i samhället. Skolan lyfts därför fram som avgörande för att långsiktigt stoppa gängvåldet.

Många upplever ett hårdnande samhällsklimat där respekt för och nyfikenhet på andras tankar, idéer och erfarenheter överskuggas av rasism, främlingsfientlighet, grovt språk och våld. Var någonstans kan vi motverka detta? I skolan förstås.

I diskussioner om hotet mot demokratin uttalas ofta krav på insatser för att skydda vårt öppna och demokratiska samhälle. Var någonstans kan demokratin stärkas? I skolan förstås.

Medias rubriker om skolan i dag handlar sällan om detta, mer om att resultaten ska förbättras med bättre kösystem och valfrihet, men utan analys av om köer och skolval är viktigast att åtgärda när skolan brister. I skoldebatten saknas tankar om hur skolans tre viktiga kärnfrågor kan stärkas och utvecklas: det handlar om kunskaper förstås, men också om socialisering och utveckling av unga till mogna samhällsmedborgare.

I skollagen står det: ”Kommuner ska fördela resurser till utbildning inom skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov.” Med tanke på hur det ser ut 2021 i Nyköping enligt offentlig skolstatistik så är betygsmedelvärdet och behörighet till gymnasiet för åk 9 mycket sämre i kommunala skolor jämfört med de fristående. Inte heller är Nyköpings resultat tillfredställande jämfört med andra kommuners. Något måste förändras så att skolornas personal ges rätt förutsättningar att tillsammans med eleverna nå bättre resultat. För det är i klassrummen som resultaten skapas.

Låt oss anta att det mest effektiva vaccinet mot framtida rekrytering till kriminella gäng är lyckad skolgång för alla. Hur satsar då Nyköpings kommun för att nå detta?

Det är dags att sluta bråka om kösystem och skolval. Satsa mer resurser och fokusera på skolans kärnuppdrag i samverkan med satsningar på ungas fritid. Ge de lärare och skolor med de tuffaste uppdragen väsentligt mycket bättre förutsättningar. Genom att använda det välfärdsindex som tagits fram för kommunens olika delar tillsammans med nuvarande fördelningsmodell, så kan resurserna fördelas mer kompensatoriskt.

Så bygger vi ett sammanhållet Nyköping – för vårt gemensamma bästa.