Sluta gynna bilarna i samhällsplaneringen

Nyköpings kommun fortsätter att bygga vägar för ökat bilberoende och gör det svårare att använda alternativa färdsätt. Ett exempel är planerna på ombyggnation av östra infarten, skriver Tim Lundström med flera från Nätverket Grön Framtid.

Nyköpings kommun fortsätter att bygga vägar för ökat bilberoende och gör det svårare att använda alternativa färdsätt. Ett exempel är planerna på ombyggnation av östra infarten, skriver Tim Lundström med flera från Nätverket Grön Framtid.

Foto: Kommunen

Debatt2022-03-21 05:52
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kriserna i världen avlöser varandra. Priset på el, gas, bensin och diesel rusar till tidigare aldrig skådade nivåer. Råvarupriset på olja och gas har nästan fördubblats sedan årsskiftet. Ingen vet hur högt priset kan bli. Vad händer om oljepriset skjuter i höjden som under oljekrisen 1973? Då höjdes världsmarknadspriset på olja nästan fyra gånger. Bensinpriset steg från 0,9 kr/l till 7,70 kr/l mellan 1970 och 1979. 

Vad händer om oroligheterna i världen resulterar i handelskrig och bränsleransonering? Klarar vårt samhälle av att ställa om och anpassa sig till förhållanden där det inte finns tillräckligt med drivmedel utom för de absolut viktigaste transporterna? 

Det börjar bli dags att inse att vi inte kan fortsätta bygga ett samhälle som helt förlitar sig på att man ska köra bil överallt. Ändå fortsätter Nyköpings kommun att bygga vägar för ökat bilberoende och göra det svårare att använda alternativa färdsätt. Ett exempel är planerna på ombyggnation av östra infarten där kommunen och Trafikverket bygger dubbelfilig väg samtidigt som gående, cyklister och kollektivtrafik hänvisas till att ta långa omvägar med hänvisning till att det blir för dyrt och komplicerat att ta hänsyn till dessa färdsätt. Pengarna läggs i stället på att bilarna ska fram så fort som möjligt. 

Kommunen godkänner också nyetableringar i handelsområden utanför stadskärnan som driver ut handel från stadens centrum till dessa områdena, vilket ytterligare befäster bilberoendet och slår ut handeln i Nyköpings centrum. Nya vägar planeras genom friluftsområden. Bilarna ska fram! Kommunen fortsätter befästa bilberoendet som om det fortfarande vore 1960-tal, detta dessutom helt i strid med sin egen transportstrategi.

Det börjar bli dags för kommunen att omvärdera hur staden ska utformas. Man behöver göra det lättare att använda alternativ till bil vid korta resor inom staden och satsa på att planera en stad som inte kräver bil. På detta sätt står vi bättre rustade i denna och kommande kriser. Nätverket Grön Framtid tog förra året fram ett förslag på en cykelplan som snabbt skulle kunna komma en bra bit på vägen. Det är dessutom bra för både miljön och klimatet vilket gör att vi tar ett steg i rätt riktning för att undvika framtida kriser och katastrofer.