Sociala medier påverkar vårt drickande

När alkoholen får en större plats delar även fler i större utsträckning med sig av detta på sociala medier, skriverMojtaba Ghodsi, vd IQ.

När alkoholen får en större plats delar även fler i större utsträckning med sig av detta på sociala medier, skriverMojtaba Ghodsi, vd IQ.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Debatt2023-07-21 05:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är på väg in i semesterdvala. En period då samhället går på sparlåga. I alla fall i vissa avseenden. På andra områden skruvar vi upp. Vi dricker mer alkohol. Det syns i försäljningsstatistiken och när vi frågar svenska folket – fler än varannan svarar att de dricker mer under sommaren. Vi skruvar även upp vår aktivitet på sociala medier och delar med oss av härliga stunder.

Att det dricks mer är som förväntat. För många är det naturligt att dricka mer alkohol när vi är lediga och utrymme för socialt umgänge ökar. När alkoholen får en större plats delar även fler i större utsträckning med sig av detta på sociala medier. Närmare varannan person uppger i IQs undersökning att de ofta ser alkoholrelaterat innehåll i sina flöden, och nära fyra av tio menar att det är än vanligare under sommaren. Varannan säger dessutom att alkoholen skildras positivt.

Vad vi väljer att dela med oss av på sociala medier är så klart upp till var och en, men, vi människor har ett behov av gemenskap, att göra som andra och att höra till. Hur vi påverkas av innehållet på sociala medier är individuellt, men forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Vi kan anta att detta mönster ser snarlikt ut i övriga befolkningen. Utmaningen idag är att när du och jag omedvetet, och med positivt uppsåt, delar med oss av våra semesterbilder med alkohol i handen så kan det påverka andras alkoholvanor negativt. För många av oss är det troligen inget problem med alkoholromantik i våra flöden, men så är det inte för alla.

Tack och lov finns en långsiktig trend där svenskarnas alkoholkonsumtion minskar. Det går i motsatt riktning mot hur mycket vi exponeras för alkoholglorifierande innehåll. Att det dricks mindre är positivt på gruppnivå. Men fortfarande finns det många som dricker för mycket och som påverkas av den glorifiering som gemene man bidrar till, oftast helt omedvetet.

Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. Det är även bra att påminnas om att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta. Påverkas du av bilderna på öldrickande på bryggan, eller ett glas rosé i motljus, så att du känner ett sug efter att dricka, trots att du inte tänkt det? Ta i så fall en paus från sociala medier, njut av dina egna stunder och sluta jämföra med andras. Ha en skön sommar, full av medvetna val.

Mojtaba Ghodsi, vd IQ.
Mojtaba Ghodsi, vd IQ.