SpÄr för tillvÀxt och stÀrkt konkurrenskraft

Första spadtagen för OstlĂ€nken Ă€r gjorda. Att Sveriges största tillvĂ€xtmöjlighet nu förverkligas ger en vĂ€lbehövlig injektion av framtidstro och investeringsvilja, skriver Charlotta Elliot och Simon HelmĂ©r, Östsvenska handelskammaren.

Första spadtagen för OstlĂ€nken Ă€r gjorda. Att Sveriges största tillvĂ€xtmöjlighet nu förverkligas ger en vĂ€lbehövlig injektion av framtidstro och investeringsvilja, skriver Charlotta Elliot och Simon HelmĂ©r, Östsvenska handelskammaren.

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2024-11-16 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Äntligen har spaden satts i backen för Sveriges största infrastrukturprojekt: OstlĂ€nken. Den nya dubbelspĂ„riga jĂ€rnvĂ€gen frĂ„n södra Stockholm till Linköping och de som tvivlat pĂ„ att spĂ„ren skulle lĂ€ggas, kan nu lugna sig. Det kommer att bli en sĂ„ kallad ”gamechanger” för vĂ„r regions konkurrenskraft.

Nya dubbelspĂ„r gör att godstrafiken kan separeras frĂ„n de snabbare persontĂ„gen. BĂ„da trafikslagen kan dĂ„ flerdubblas, vilket betyder fler hĂ„llbara transporter av bĂ„de mĂ€nniskor och varor. Redan idag vill fler Ă„ka och köra tĂ„g i och genom vĂ„r region, men begrĂ€nsas av att spĂ„ren har nĂ„tt sin fulla kapacitet. DĂ€rtill Ă€r befintligt jĂ€rnvĂ€gssystem i behov av upprustning och nĂ€r det sker, blir det störningar och stopp i trafiken. VĂ€rdefullt gods till och frĂ„n företagen blir stĂ„ende och mĂ€nniskor kommer inte fram tid. Förseningar betyder kostnader för tid Ă€r, som bekant, pengar. 

OstlĂ€nken kommer inte bara sĂ€kra nuvarande flöden och dĂ€rmed göra befintliga företag mer konkurrenskraftiga – den möjliggör fler godstransporter, vidgad arbetsmarknad och ökad attraktivitet för nyetableringar och inflyttningar. TillvĂ€xt, kort och gott.

2035 Àr tio Är bort, det stÀmmer. Stora infrastrukturprojekt tar tid i ansprÄk och OstlÀnken Àr som sagt det största projektet i modern tid. Det har tagit nÀra 30 Ärs planering för att komma fram till spadtaget. Ytterligare tio Är innan tÄgen faktiskt börjar rulla Àr i sammanhanget varken konstigt eller sÀrskilt lÄng tid. DÀremot Àr det av yttersta vikt att bygget inte försenas mer. Dessutom ska vi ta vara pÄ byggtiden. Det Àr inte bara som 16 mil fÀrdig rÀls som har betydelse. Under tiden kommer bygget innebÀra tusentals arbetstillfÀllen, ocksÄ indirekt genom investeringar, ökad handel, transporter och samhÀllsservice.

För nÀringslivet innebÀr OstlÀnken att vÄr arbetsmarknadsregion tÀtare kopplas till Stockholms och att res- och ledtider mellan tillvÀxtnoderna sÀkras och kortas. Det Àr inte bara nya spÄr som byggs, det Àr ljusare utsikter. MÄnga branscher och företag gÄr igenom tuffa ekonomiska tider med utmaningar att locka talang och kompetens. Att Sveriges största tillvÀxtmöjlighet nu förverkligas ger en vÀlbehövlig injektion av framtidstro och investeringsvilja.

DĂ€rtill Ă€r OstlĂ€nken en uppvisning i politisk vilja och sammanhĂ„llning. Med ett gemensamt mĂ„l i sikte ha projektet överlevt mandatperioder, maktskiften och kommungrĂ€nser – frĂ„n Linköping via Norrköping, Nyköping och Skavsta, Trosa till SödertĂ€lje och Stockholm. StrĂ€ckan Ă€r en pulsĂ„der i det svenska transportsystemet, med OstlĂ€nken förstĂ€rks den ordentligt. Det ger konkurrensfördelar som stĂ€rker regionens attraktionskraft nationellt och internationellt. Det Ă€r med andra ord inte bara rĂ€ls vi ska bygga – det Ă€r samhĂ€llsutveckling.