Stödet för elever med diagnoser behöver öka

Elever med diagnoser behöver mycket stöd, skriver Matilda Andersson, som har gått på Welandersborgsskolan i Björnlunda och nu går på Hjällsboskolan i Stockholm.

Elever med diagnoser behöver mycket stöd, skriver Matilda Andersson, som har gått på Welandersborgsskolan i Björnlunda och nu går på Hjällsboskolan i Stockholm.

Foto: Åsa Ekström

Debatt2022-10-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elever med diagnoser behöver mycket stöd. Det är viktigt att elever känner sig trygga. Då behövs det mindre klasser och fler lärare.

Jag har språkstörning. Jag började på lågstadiet i Welandersborgskolan, Björnlunda. På grund av min talsvårighet fick jag ibland en resurs som hjälpte mig. Sen inför sexan så slutade min resurs helt och flyttade till Dalarna, Ingen gav mig en ny resurs och jag fick inte så mycket hjälp i skolan. Det blev jättejobbigt och otryggt, förlorade alla mina kompisar.

Nu i högstadiet går jag på Hällsboskolan i Stockholm, en specialskola för oss med språkstörning. En jättebra skola där jag får mycket hjälp. När jag började på Hällsboskolan så visste jag inte hur det var där, jag började i sjuan och skall gå till klass tio. Nu bor jag på ett elevhem som är nära skolan. Har jättebra lärare och personal på elevhemmet. 

Jag får mycket mer hjälp nu än det var i min gamla skola. Jag lär mig mycket mer i skolan än förut, jag har många kompisar och är trygg. Jag är nu glad för den jag är. Jag är ibland med UMS då det är aktiviteter, UMS är en förening oss med språkstörning. ibland är jag på fritids för oss i högstadiet och hänger, vi har den bästa fritidspersonal som finns. 

Jag tycker att de med diagnoser ska få mer stöd och hjälp.

För det första tycker jag att lärarna inte alltid lyssnar i vanliga skolor och man får inte så mycket hjälp. Det är viktigt att man känner sig trygg. Det handlar också om att klara sig med sina studier och betyg, till exempel för elever med språkstörning och autism. När man har autism kan man lägga mycket tid på ett speciellt intresse som man inte måste ha. Jag har ett speciellt intresse, jag skriver egna låttexter och sjunger mycket. Det är viktigt att lärarna förstår att man har speciellt intresse och man kan vara fokuserad i det.

Däremot säger kommunerna att de inte har råd med att sätta in fler resurser. Kommunen säger att det kostar för mycket, för resurser som behöver lön. De argumenten håller inte, eftersom ungdomar skulle må mycket bättre och lära sig mer och få bra jobb med rätt stöd. Det blir bra hållbar utveckling. Enligt tidningen Skolvärden behöver fler resurser inte kosta mer pengar. När det finns många resurser sparar man vikarier. (Skolvärlden 5 maj 2017)

Slutligen måste kommunpolitikerna lyssna på vad vi säger. Vi elever med diagnoser behöver väldigt mycket stöd, därför är ni tvungna att sätta in fler lärare och ha mindre klasser. Då kan alla nå sina betyg.