Större oro för omställningen än för uppvärmt klimat?

Den oro och det motstånd som den nuvarande politikens förslag och beslut för omställning möter måste vägas mot konsekvenserna för barn och barnbarn om klimatförändringen inte kan hejdas, skriver Maria Arman (MP).

Den oro och det motstånd som den nuvarande politikens förslag och beslut för omställning möter måste vägas mot konsekvenserna för barn och barnbarn om klimatförändringen inte kan hejdas, skriver Maria Arman (MP).

Foto: Valentin Bianchi

Debatt2021-11-02 05:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Genom Parisavtalet har Sverige förbundit sig att bidra till att minska klimatskadliga utsläpp så att ökningen av medeltemperaturen på jorden inte överstiger 1,5 grader. Redan en sådan temperaturhöjning ger dock skador för växt- och djurliv. Extremväder blir vanligare och mänskligheten och jordens natur står inför ett hot som motiverar stora förändringar. Uppvärmningen kommer om inget görs att drabba de barn som är små nu hårt i deras vuxna ålder. De måste undra vad vi gjorde.

I Parisavtalet ska alla länder göra sin andel och Sveriges andel av utsläppsutrymmet kommer att vara förbrukat innan 2028 om vi fortsätter i nuvarande takt. Så för att klara åtagandet enligt Parisavtalet måste de minskas ungefär 5 gånger snabbare. Miljöpartiet vill att fossila bränslen i industrin ersätts med el och biobränslen. Samma gäller för bostäder, där även sol skall bidra mer. Bensin och diesel för transporter och arbetsmaskiner måste i ökande grad ersättas med el och biodrivmedel. Det innebär att nödvändiga investeringar måste göras de närmaste åren. 

Hur påverkar det här våra liv? Omställningen av industrin och värmeförsörjningen kommer knappast att märkas på annat sätt än att det innebär fler jobb att välja på. När det gäller vårt resande, är det oundvikligt att den nuvarande bilen ska ersättas med en elbil eller laddhybrid, när den är uttjänt. De som fortsatt använder bil med förbränningsmotor måste räkna med högre bränslepriser än vi har vant oss vid. Biodrivmedlen som ersätter importerade bränslen kostar mer att framställa. 

Med utbyggd kollektivtrafik och god samhällsplanering kommer de som bor i städer och större tätorter att kunna minska sitt bilberoende. Högre bränslepriser betyder då mindre. För bosatta på landsbygden, där det inte ens finns livsmedelsbutik, och som dessutom har goda skäl att skjuta på inköp av elbil, måste reglerna för fordonsskatt och drivmedelsskatt anpassas så att kostnaderna för resor blir rimliga. Miljöpartiets inställning är att kostnaderna orsakade av omställningen skall fördelas rättvist.

Den oro och det motstånd som den nuvarande politikens förslag och beslut för omställning möter måste vägas mot konsekvenserna för barn och barnbarn om klimatförändringen inte kan hejdas. Andra partier har inte beskrivit konsekvenserna av deras förslag till omställning, men det är inte troligt att de blir lindrigare för medborgare. Inte med mer kärnkraft som M, KD och SD vill satsa på. Den ger inte billigare elenergi, den kan inte användas för att driva nuvarande bilar och kan inte vara i drift innan omställningen måste vara genomförd.