I årets EU-valrörelse finns ett före och ett efter Kalla faktas granskning av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. I den framkommer hur partiet systematiskt arbetar med en stor mängd anonyma konton på sociala medier i syfte att sprida sitt budskap och svartmåla meningsmotståndare.
Vi som följt Sverigedemokraternas framväxt under lång tid känner igen mönstret. Det hårda tonläget från Jimmie Åkesson har gett deras anhängare legitimitet och mandat att kasta ur sig vad som helst. Det handlar om allt från myter, ofta med rasistiska och misogyna undertoner, till direkta hot. SD-svansen har dansat sig varm. I skottlinjen står förtroendevalda politiker från andra partier och samhällsengagerade profiler som arbetar mot de högerpopulistiska vindar som nu blåser sig starka i hela Europa.
Centerpartiet har varnat för desinformation och påverkansförsök i svensk politik, inte minst inför det stundande EU-valet. Nu har det visat sig att Sveriges näst största parti inte bara har en hatisk hejarklack på sociala medier. De har också medarbetare, anställda av partiet, som ägnar sig åt att sprida lögner och manipulerade videoklipp om politiska motståndare. I Kalla faktas granskning kan vi se hur anställda på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning skapar filmer som förvränger andra partiledares röster och budskap.
Efter att Sverigedemokraterna blev påkomna med sin trollfabrik trodde man kanske att partiet skulle backa och be om ursäkt. Men Sverigedemokraterna är inte som vilket parti som helst, tvärtom. Jimmie Åkesson gick i stället ut och kallade TV4:s reportage för en ”påverkansoperation” och sa att de inte hade något att be om ursäkt för. Han menar att innehållet är humor och satir. Men om så vore fallet, varför har SD då, i flera år, varit så måna om att dölja hur de arbetar? Det håller inte.
Det faktum att Sverigedemokraternas trollfabrik är en naturlig del av deras dagliga arbete på nationell nivå gör det omöjligt att inte ställa frågan om det här även sker lokalt runt om i landet. Därför kräver Centerpartiet svar: kan Sverigedemokraterna i Sörmlands kommuner och regionen garantera att de inte sysslar med samma typ av anonyma påverkanskampanjer som de gör nationellt?