Ta chansen att berätta om allt bra ni gör

Företag som berättar om hur de gör världen bättre får en uppenbar fördel både när de rekryterar och när de gör affärer, skriver Sebastian Stjern, Westander.

Företag som berättar om hur de gör världen bättre får en uppenbar fördel både när de rekryterar och när de gör affärer, skriver Sebastian Stjern, Westander.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2023-12-27 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sörmlands företag, ni skapar stora värden för samhället. Ändå berättar förvånansvärt få av er hur ni gör världen bättre, trots att era anställda vill veta mer om det. Ge som nyårslöfte att berätta mer om allt gott ni gör,.

Genom att betala skatt och anställa människor bidrar Sörmlands 17 000 företag till vår gemensamma välfärd – var tredje skattekrona till kommunerna kommer från småföretag. Men företagens anställda vill att arbetsgivaren ska göra mer. Hela åtta av tio svenskar, 82 procent, vill att deras arbetsgivare ska göra samhället bättre, visar en ny Sifoundersökning från pr-byrån Westander.

En vanlig missuppfattning är att bara de unga vill "rädda världen" och arbeta hos företag som gör världen bättre. Många företag har därför kämpat om de unga talangerna. Men viljan att arbeta hos företag som tar stort samhällsansvar växer faktiskt med åldern.
Fler än åtta av tio, 84 procent, i åldern 50–64 år tycker att det är viktigt att deras arbetsgivare gör världen bättre, medan motsvarande siffra för 18–29-åringar är 78 procent. Endast 3 procent av alla som arbetar anser att frågan är helt oviktig.

 

Det finns många starka skäl för länets företag att kommunicera, såväl internt som externt, om sin roll i samhället. Företag som aktivt kommunicerar om varför de finns och hur de gör världen bättre kan:
1. Stärka kundrelationerna. Engagerade och stolta medarbetare skapar fördjupade kundrelationer och ökad kundnytta. Många kunder är beredda att betala vad det kostar att kombinera hög kvalitet med uttalade ambitioner att bidra till en hållbar värld.
2. Hitta nya affärsmöjligheter. De företag som kommunicerar om hur de gör samhället bättre tvingas reflektera över hur verksamheten faktiskt bidrar till en positiv samhällsutveckling och vilka brister som finns. Den inventeringen vässar verksamheten och gör det möjligt att hitta nya affärsmöjligheter.
3. Bli en mer attraktiv arbetsgivare. Inflationen och räntorna har varit höga länge, men har arbetslösheten inte stigit mycket. Många företag har fortfarande svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. Företag som tydligt berättar om sitt samhällsengagemang och driver på andra upplevs av många som en mer sympatisk arbetsgivare. Som anställda känner vi engagemang och stolthet när vi upplever oss som del av ett sammanhang.

 

Sörmlands företag – era anställda skickat ett tydligt budskap: de vill att ni tar ansvar för att göra samhället bättre. Företag som berättar om hur de gör världen bättre får en uppenbar fördel både när de rekryterar och när de gör affärer. Ta vara på möjligheten att göra 2024 till året då ni berättar om allt gott ni gör.