Vid cykelpassagen över Hamnvägen vid restaurang Rökeriet finns ovanligt nog väjningspliktsskyltar medan det vid cykelpassagen omedelbart västerut saknas väjningspliktsskyltar såsom vanligt är. Vid cirkulationsplatsen (rondellen) Lennings väg/Folkungavägen har till skillnad från övriga rondeller på Lennings väg och Hamnvägen väjningspliktsskyltarna placerats före cykelpassage/gångbana i stället för efter.
Dessa ovanliga skyltningar är förvillande och ger osäkerhet för både bilister och cyklister och är direkt olämplig. Det ska sitta i ryggmärgen hos alla trafikanter hur det alltid ska se ut och fungera vid cykelpassager.
Cykelbanan längs Folkungavägens västra sida är en del av stadens cykelnät (markerad med röda stålcyklar!) samtidigt som bil- och busstrafiken på gatan är omfattande. Många cyklister använder därför, trots risken för 500 kronor i böter, trottoaren längs Folkungavägens östra sida. Med den hastighet som cyklar/elcyklar kan ha innebär det en stor risk vid de skymda utfarterna från Clarion Hotell och från boendeparkeringen och parkeringsgaraget innanför trottoaren.
Restaurang Rökeriets servitörer riskerar livet när de springer ut bland cyklisterna på Anatorget. Längs promenadsråket framför restaurangerna i Östra Hamnen trängs cyklisterna med flanerande turister och Nyköpingsbor. För att inte tala om alla besökare vid veteranbilsträffarna.
Från Hotell Clarion till Västra Kvarngatan är gångvägen längs ån skyltad påbjuden gångbana. Det innebär att vägen är avsedd för endast gående! Det struntar många i och det hänger, liksom cyklandet på Folkungavägens trottoar, samman med att det är tillåtet att cykla över Anatorget. Gång/cykelvägen från Brandholmen till Hamnen är ett populärt stråk där det tyvärr också uppstår konflikter mellan gående och cyklister.
Kommunen måste noggrant studera trafiksituationen i hela det här aktuella området och före sommaren genomföra de åtgärder som behövs för allas säkerhet och trivsel.
Det handlar om att leda bort cykeltrafiken från östra hamnstråket och Anatorget till cykelbanorna längs Östra Längdgatan och Folkungavägens östra sida genom vägvisning, påbudsskyltar och eventuella förbudsskyltar mot cykling. Asfaltering av grusvägen från Brandholmen till hamnstråket med målning av skilda trafikfält för gående och cyklande behövs också.