Tappa inte bort de små skolornas situation

Idén om stora skolor som den bästa lösningen har dominerat skoldebatten och regelutvecklingen länge nu. Men så ser inte vårt Skolsverige ut, skriver Martina Hallström (C) och Madelaine Jakobsson (C).

Idén om stora skolor som den bästa lösningen har dominerat skoldebatten och regelutvecklingen länge nu. Men så ser inte vårt Skolsverige ut, skriver Martina Hallström (C) och Madelaine Jakobsson (C).

Foto: Kallestad, Gorm

Debatt2021-09-23 05:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Generaldirektören för Skolverket har, i flera olika sammanhang lyft fram, att en skola behöver ha 500 elever för att den ska klara av att följa alla lagar och regleringar. Det är många kommuner i vårt land som i så fall inte skulle kunna bedriva skolverksamhet över huvud taget. Det är bara sju procent av alla skolor som har 500 elever eller fler, medan hela 25 procent av alla skolor har 100 elever eller färre.

Vi måste tänka om. Vi måste acceptera att landet ser ut som det gör, att vi har både städer och landsbygd. Vi måste ha med de mindre skolornas perspektiv i både debatten och i besluten. Vi ska ha hög kvalitet i skolan men också en skola som kan se den enskilda elevens behov och förutsättningar.

Barn ska inte behöva pendla i timmar för att gå i skola. Vi ser att urbaniseringen mattas, många flyttar nu i stället åt andra hållet och det är oerhört positivt. Det kommer på sikt betyda ett större underlag för samhällsservice på landsbygden, men vi kan inte vänta på detta utan det behövs lösningar nu.

Barnets bästa ska alltid tas i beaktande när det kommer till barnets hela dag, inte bara barnets dag i skolan. Föräldrars/familjers livspussel är också en viktig del i ekvationen, särskilt på de platser där de små skolorna ofta förekommer. Vi vill se tillväxt i hela landet, också på mindre orter och landsbygd, då förutsätts att det finns en skola inom rimligt avstånd.

Vi har lagt en motion till kommande partistämma där vi vill att Centerpartiet ska arbeta för att lösa huvudmannafrågan så att skolor kan köpa till exempel b-språkundervisning och slöjd av andra skolor och huvudmän. Vi vill att Centerpartiet ska verka för en större flexibilitet avseende skolenheters tillgång till skolbibliotek, elevhälsa och andra viktiga funktioner. Vi vill också ålägga Skolverket att ta fram specifika stödmaterial till mindre skolor och att de ska stötta mindre skolor i olika projekt.

Den viktigaste delen som vi föreslår är att ta fram en ny ekonomisk fördelningsmodell som gör att våra mindre skolor kan finnas kvar och utvecklas. Många kommuner runt om i landet befinner sig i tuffa ekonomiska situationer. Det får inte vara ekonomin som gör att våra mindre skolor läggs ner.

Vi, som är det enda parti som försvarar dessa enheter, kan inte sitta tysta och se detta hända. Menar vi allvar då vi säger att hela Sverige ska leva så måste vi agera nu, innan det är för sent. 

Svensk skola ska utmana normer. Men skolans egna normer ifrågasätts sällan. Idén om stora skolor som den bästa lösningen har dominerat skoldebatten och regelutvecklingen länge nu. Men så ser inte vårt Skolsverige ut. Vi föreslår att normen förändras så regelverket byggs utifrån verkligheten och med det möjliggör för små skolor att existera.