För några år sedan använde kommunledningen våra pengar till en hästanläggning för 80+miljoner som ingen annan än, vad vi fått läsa, några glada hundägare tycks vilja använda. I Linköping byggde man samtidigt en motsvarande anläggning. Men den används. I Linköping samarbetade kommunen med de som skulle använda den. Hade Nyköpings ledarskap otur när de tänkte? Eller tänkte man inte alls?
Så den 15 mars i år kom ett nytt beslut som kostar oss mellan 12-24 miljoner kronor. Vi vet inte vad som driver den ena eller andra siffran. Men det brukar bli den högre. Beslutsunderlaget är ett av de mest praktfulla exemplen på snömos i modern tid, framtaget får man tro av den konsult som vann upphandlingen. Initiativet är ”fristående” och ”näringslivsdrivet”.
- Fristående från vad?
- Näringslivsdrivet hur då? Har näringslivet drivit fram detta, eller konsulten som ”vann” upphandlingen? Var upphandlingen konkurrensutsatt?
- Initiativet… ska leverera enligt ”Driftmodellen”. Hur ser Driftmodellen ut? Är den ett modeord?
- Initiativet… ska utveckla med hjälp av ”agila” metoder. Hur ser en icke-agil metod ut?
Entreprenörer ska nu göras till ”hjältar”. Behöver vi ett 24 miljonersprojekt från Stockholm som körts i Botkyrka för att åstadkomma att kommunens entreprenörer ska bli hjältar? Entreprenörerna är ju hjältar redan idag. Vem tar sig rätten att diskvalificera våra entreprenörer på det här sättet?
Nu har kommunen plötsligt blivit experten som ska leverera ”värdeerbjudanden” till de lokala entreprenörerna genom att kunna leverera tjänster. Detta skulle väl kommunen kunna göra utan den här konsulttjänsten bara genom att divisionerna visar en annan attityd än idag. Inte ett ord om att attityden som ”ett hinder för tillväxt” bör ses över.
Det är lätt att räkna upp dussintals liknande märkligheter i kommunens beslutsunderlag. Det enda vi nu kan göra eftersom beslutet är taget, är att ta oss för pannan. Som vanligt får man det ledarskap man förtjänar sedan rösterna räknats ihop.