Nu har den stora turistsäsongen börjat. Utländska turister har blivit en allt vanligare syn på våra gator, på restauranger och vid andra besöksmål. Förra året hade vi 16,5 miljoner utländska gästnätter i Sverige. Att den svenska kronan blivit billigare på senare år är en faktor som gör att fler lockas hit från andra länder.
En sak som däremot visat sig bekymmersam är den svenska attityden kring kontanter. Många utländska turister vill gärna betala kontant under sin semesterresa. Skälen till det kan variera. För en del är det väldigt dyrt att använda kort. Deras bank lägger på en extra avgift, ibland ganska många procent, vid kortköp utomlands. För andra kan det vara en fråga om trygghet, de vågar inte förlita sig på digitala system i ett främmande land. Sedan finns det ytterligare en grupp turister, ofta från bortre Asien, vars kort inte fungerar här eftersom de inte är kopplade till någon av de stora kortgiganterna Visa och Mastercard.
Oavsett skäl blir det en märklig krock när de kommer till Sverige och möts av beskedet ”Vi tar inte emot kontanter här”. Går de till nästa butik eller restaurang får de höra samma sak där. Vad ska de göra? Besvikelsen blir stor och det skapar irritation. Historierna är många om utländska turister som fyllt plånboken med svenska kronor, men som sedan växlar tillbaka lika mycket pengar. Signalen från Sverige blir tyvärr att de inte är välkomna här.
Förutom att det kan uppfattas som ogästvänligt att vägra ta emot deras pengar blir det en stor ekonomisk förlust för oss som land. Enligt de senaste analyserna från branschen har våra grannländer Danmark och Norge haft en större tillväxt i turismen efter pandemin än vi i Sverige. Om det beror på att båda länderna har lag på att kontanter ska accepteras är givetvis svårt att veta, men att det blir lättare som turist där går inte att förneka.
Servicenäringen förlorar också på kontantlösheten - den som är inkörsporten för så många ungdomar på arbetsmarknaden. Köpet av den där glassen eller den roliga Sverigemuggen blir inte av eftersom det blir för svårt eller för dyrt med kort. Kläder och skor, det som blivit lite av en svensk paradgren på senare tid, tappar många av de utländska turisterna. Även restaurangbesök för hela sällskap ställs in.
Det är som att vi ännu inte förstått att det finns turister som vill uppleva Sverige, fast inte precis som vi gör det. Vi tror ofta att det digitala är så enkelt och så smart. För många utländska turister är det inte så enkelt. Då blir det inte heller så smart för oss. Låt oss i stället välkomna turisterna och ge dem möjlighet att betala på det sätt som de önskar.