Upphandlingen av tjänster måste bli bättre

Många företag upplever att det i offentlig upphandling bara handlar om pris, och inte om kvalitet, skriver Ulrica Dyrke, Almega med flera.

Många företag upplever att det i offentlig upphandling bara handlar om pris, och inte om kvalitet, skriver Ulrica Dyrke, Almega med flera.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Debatt2025-01-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommuner, regioner och andra offentliga aktörer köper varor och tjänster från privata företag genom offentliga upphandlingar. Värdet av inköpen uppgår årligen till över 900 miljarder kronor. Väl genomförda bidrar dessa inköp till ett sunt användande av skattemedel, en förbättrad samhällsservice och en ökad medborgarnytta.

En färsk undersökning från tjänsteföretagens organisation Almega, visar att alltfler tjänsteföretag deltar i offentlig upphandling. Dessvärre framgår också att många företag inte ser någon långsiktig affärsnytta med att leverera till offentlig sektor. Deras deltagande blir då mer ett sätt att överleva lågkonjunkturen.

Enligt tjänsteföretagen dras offentliga upphandlingar alltjämt med stora utmaningar, varav de tre vanligaste är:
• För stort fokus på lägsta pris
• Tidskrävande formalia
• Omfattande och irrelevanta krav

Av de tjänsteföretag som deltar i offentliga upphandlingar uppger hela 73 procent att de ogärna lägger anbud i upphandlingar med stort fokus på pris. Förra gången frågan ställdes, 2021, var motsvarande andel "endast" 58 procent. Många företag upplever att det bara handlar om pris, och inte om kvalitet. Detta förstärks dessutom av att de krav som ställs i upphandlingarna alltför sällan följs upp under själva leveransen.
Även kraven i sig är en källa till frustration. Många företag upplever att kraven är alltför omfattande och framtagna utan branschkunskap. Kravställandet är dessutom avgörande för att företagen ska kunna lägga affärsmässiga anbud och för att offentlig sektor ska kunna få sina behov tillgodosedda på bästa sätt, vilket gör situationen än mer problematisk.

 

Om tjänsteföretagen även fortsättningsvis i hög utsträckning ska kunna och vilja delta i offentliga upphandlingar- och därigenom bidra till utveckling och nytta för offentlig sektor - måste dessa utmaningar tas på allvar.
För att öka branschkunskapen och förbättra kravställandet behöver upphandlande kommuner och andra offentliga aktörer ha en dialog med marknaden inför kommande upphandlingar. Dessutom måste uppföljningsarbetet av upphandlade kontrakt förbättras för att säkerställa att leveransen håller utlovad kvalitet.

Relevanta krav och balanserade villkor, framtagna i dialog med marknaden och uppföljda under kontraktstiden, skapar förutsättningar för affärsmässiga, kvalitetsinriktade och sunda offentliga affärer. Offentlig upphandling av tjänster måste förbättras – Sverige kan inte vänta.