Vi måste stötta lärarna i arbetet mot stöket

Studiero är helt avgörande för en god arbetsmiljö och det är en förutsättning för en kunskapsskola som kan fokusera på sitt kärnuppdrag, skriver Roger Haddad (L).

Studiero är helt avgörande för en god arbetsmiljö och det är en förutsättning för en kunskapsskola som kan fokusera på sitt kärnuppdrag, skriver Roger Haddad (L).

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt2021-03-26 04:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De flesta elever i Sverige går i en skola där trygghet råder men det finns alldeles för många exempel där detta brister. Ingen kan ha undgått de senaste dagarnas rapportering om hot och våld på ett antal skolor runt om i landet. Skolvåldet elever emellan samt gentemot skolans personal måste stoppas. Ett ännu större problem som är tydligt i de nationella uppföljningarna är omfattande brister i studiero i klassrummet. 

Lärare och rektorer har i dag ett antal disciplinära åtgärder som de kan använda sig av för att upprätthålla studiero och trygghet. Men det är uppenbart att lärare och rektorer avstår från att använda dessa. Kvarsittning och avstängning/omplacering används knappast. Det vanligaste ingripandet är att beslagta störande föremål som mobiltelefoner i klassrummet. 

Liberalerna driver på för att förtydliga i skollagen att det ska stå klart att när läraren vill samla in mobiler innan lektionen så ska det enkelt kunna göras utan att det ifrågasätts av elever eller vårdnadshavare. Med tanke på att knivar är det näst vanligaste föremålet som lärare beslagtar och i fallande ordning farliga samt vapenliknande föremål är det bekymmersamt att rektorer och lärare inte använder de verktyg som erbjuds. 

Lärarnas auktoritet måste värnas, respekten för lärarna måste återupprättas. Ingen lärare ska känna osäkerhet i sitt uppdrag när det gäller att agera mot elever som bryter mot ordningsreglerna. Det är ett stort problem i dag att sex av tio lärare avstår från att ingripa mot stöket av rädsla för att bli anmälda exempelvis till barn-och elevombudet vid Skolinspektionen. Den funktionen måste avvecklas och skollagen ändras. De som drabbas mest av detta är de elever som mest behöver en skola som präglas av ordning och reda. 

Vi ser också i enkäter både av Skolverket som Skolinspektionen att det inte är vanligt att elever ges en konsekvens när de bryter mot ordningsreglerna. Även i elevenkäter så bekräftas detta. Elever vill att de kamrater som stör undervisningen också får en konsekvens. Jag instämmer i vikten av att det finns tydlighet kring förväntningar på eleverna och inom vilka ramar skolan ska arbeta inom.

Vi vill att det förtydligas i skollagen att läraren ska ingripa mot elever som stör undervisningen. Lärarnas och skolpersonalens befogenheter att bidra till trygghet och studiero måste öka. Elever som hotar andra elever eller våldför sig på lärare måste ges en skarpare konsekvens. Därför måste det bli enklare att omplacera och stänga av elever som förstör undervisningen för sina kamrater. Det måste bli tydligare vilka möjligheter skolans personal har att beslagta farliga föremål. 

En faktor som måste beaktas är stödet till elever i behov av omfattande stöd. En del av de problem som uppstår kring studiero beror på inkluderingens effekter, där inte alla elever klarar av att sitta i en vanlig klass utan särskilt stöd. Det krävs både specialpedagogiska insatser som åtgärder för att slå fast att skolan inte kan tolerera hot och våld mot skolans personal. Studiero är helt avgörande för en god arbetsmiljö och det är en förutsättning för en kunskapsskola som kan fokusera på sitt kärnuppdrag.