Vad betyder det att inte klara av ett prov?
Betyder det att eleven är en dum och lat pojke som inte förstår vad lärarna har lagt större ansträngningar för att förklara.
Ett sist prov efter en lång tid av studier och tröttsam ansträngning av skolgång eller universitetsutbildning definieras som en mätning av vad eleven uppfyllas under en bestämd tid. Elevernas övergripande insatser på studierna kan inte och bör inte bedömas på en enda testdag med flera utvalda frågor.
Det var en internationellt accepterad tradition att en hårt arbetande elev fick skilde sig från den lata eleven genom ett test med sammanfattade frågor i alla ämnen i ett helt år / termin. Ingen gav hänsyn till då elevernas personliga situation eller omständigheter kring dem under speciella stunden när de sitter för testet.
Vad sägs om en mycket hårt arbetande och begåvade elev som läst och förstått varenda lektion under läsåret, men hade svår personlig situation och ett dåligt humör den dag och i den stund som testet gjordes?
Vad sägs om en ”bad boy” och olydig elev som inte ville studera fuskar och skriver av svaren från en duktig och hårt arbetande skolkamrat och lyckats med att klara provet och fick godkänd?
Detta är en verklighet som många experter ignorerade under många år. En icke-godkänd poäng i ett prov kan vara helt en garanti för avsaknad av förmåga hos eleverna.
En del frågor om ett visst ämne framför en viss elev som pluggat och lagt mycket tid i att studera för ett år kan vara ett rätt sätt att försäkra till att eleven förstått ämnet, däremot att inte kunna svara på dessa frågor om en viss tidsgräns garanterar inte att eleven är en misslyckad elev som inte ville lägga tid att plugga.
En annan viktig fråga är hur mycket eleverna håller minnen av de svar de gav på frågorna och hur länge de kan hålla på att ha svaren i deras huvud.
Det finns ingen garanti för att testet i fråga innebär att de rätta svaren eleverna gav som svar kommer alltid att vara en kunskap som de har i huvudet hela tiden.
Mitt förslag är inte det totala eliminerandet av testsystemet i utbildningsprocessen, men vi behöver göra några justeringar och ändringar. Vi måste genomföra testet utan att vi kallar det för det hotfulla namnet, mäta elevernas utbildningsförmåga utan att lämna en besvikelse i några andras hjärtan. Vi behöver också nå testmålet utan att låta eleverna sitta ensamma med några frågor på ett vitt papper framför dem.
Awes Osman Nyköpings folkhögskola