Debatt: ”Hur snabba tåg behöver vi ha?”

Med den lilla mellanskillnaden i tid för de två hastigheterna, är det verkligen värt priset för det dyrare järnvägsbygget? skriver Joe Eklöf.  FOTO: SANDRA NORDIN

Med den lilla mellanskillnaden i tid för de två hastigheterna, är det verkligen värt priset för det dyrare järnvägsbygget? skriver Joe Eklöf.  FOTO: SANDRA NORDIN

Foto:

Övrigt2017-09-05 22:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om ett tåg mellan Stockholm och Göteborg kan köra 250 km/tim hela vägen så tar resan mindre än två timmar. Om ett tåg kan köra 320 km/tim hela vägen så tar resan drygt 1,5 timme. Men ingendera av tågen kan köra sin högsta hastighet hela tiden. Vissa passager tar längre tid oavsett tågets maxhastighet. Kommer man att stanna vid flera stationer om tåget kör 250 i stället för 320 km/tim? Troligen inte! Alltså är det med till visshet gränsande sannolikhet att skillnaden i tid mellan de två tågen blir högst en kvart för denna resa.

Vad jag förstår blir det avsevärt dyrare att bygga järnväg för 320 km-tågen jämfört med 250 km-tågen. Då är frågan: Med den lilla mellanskillnaden­ i tid för de två hastigheterna, är det verkligen värt priset för det dyrare järnvägsbygget? Ju ­dyrare järnväg som byggs, ­desto mindre pengar blir över för upprustning av övriga spår! Dessutom går det åt mer energi ju fortare ett fordon framförs. Detta gäller även tåg.

Hur då Centerpartiet kan tycka att det är bra miljösatsning (se ledarsidan 18/10) med de snabbare tågen har jag väldigt svårt att förstå, samtidigt som det blir mindre pengar över till de upprustningar Center­partiet vill göra. Att Centerpartiet vill locka folk att ta tåget i stället för flyget kan jag mycket väl förstå, det tycker jag också, men det får inte kosta skjortan i skattemedel att utveckla detta! Att någon väljer flyget före tåget på grund av den illa skillnaden i restid som uppstår mellan de två tågen tror jag inte på.

Att få järnvägen utbyggd till höghastighet kommer inom överskådlig tid att ske Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö och Stockholm-Norrland ­någonstans, men knappast fler sträckor. Inget godståg kan ens hålla 250 km/tim, så där blir det ingen skillnad.

Att man inte har rustat upp järnvägen för länge sedan, oavsett regering, har jag aldrig förstått trots att jag har sysslat med bilar i allmänhet och lastbilar i synnerhet under hela mitt vuxna liv. Lars Peterson på sin tid la ner järnvägar i stället för att satsa på dem, Green ­Cargo slutar numera att köra gods från vissa industrier på grund av dålig järnväg.

Om man verkligen vill rusta­ upp järnvägar runt om i landet, så får man inte lägga alldeles för stor pott på nybyggen av järnvägar för tåg som kör 320 km/tim! Det är inte alltid som jag håller med Håkan ­Norén vid hans olika inlägg, men i det här fallet gör jag det till 100 procent.

Joe Eklöf